Kunstig intelligens skal gøre verden bedre
Det helt store emne i år på én af verdens største digitale konferencer, SXSW i Austin, Texas, var brugen og udviklingen af kunstig intelligens. Hovedkonklusionen på mange af de oplæg, som jeg overværede, var, at vi som verdenssamfund står overfor en masse globale udfordringer, som vi kan løse med brug af kunstig intelligens, smartere teknologi og Big Data.
Af Martin Brems, Strategisk rådgiver og stifter, Brems & Co., 18. august 2017
Der blev talt meget om selvkørende biler, og bl.a. Mercedes præsenterede på SXSW deres visioner. Deres udgangspunkt var, at selvkørende biler og lastbiler kommer til at gøre en stor positiv forskel for hele vores samfund. F.eks. kunne selvkørende lastbiler køre ud med varer om natten i stedet for om dagen, og dermed aflaste den daglige trafik på vejene. Samtidig kan kunstig intelligens og massive mængder af data, via satelitter, afværge trafikulykker – både lige før de sker – men også længe før de sker. Simpelthen ved at teknologien lærer – hurtigere og bedre – at genkende mønstre i trafikken. Med selvkørende biler vil man samtidig på sigt kunne spare 50 min. hver dag som borger.
Et andet eksempel var hospitalet Penn Medicin i Pennsylvania. De arbejder med at kunne forudsige tilfælde af hjertefejl hos alle deres patienter, som de har journaler på. Sammen med et hold af forskere og data-analysefolk, har de været i stand til at forudsige 20% flere personer med risiko for hjertefejl. Det betyder, at de har kunne forebygge tidligere og har reddet mennesker.

Et tredje eksempel var firmaet FarmLogs, som hjælper landmænd med at få det maksimale ud af deres jord. FarmLogs påpegede, at der vil være over 9 mia. mennesker i verden i 2050, og at vi som samfund vil have problemer med at kunne brødføde så mange mennesker i 2050 med den måde, som vi driver vores landbrug på i dag. Via brug af kunstig intelligens og f.eks. droner, jordmålinger, luftfugtighedsmålinger og en masse andre datakilder, så kan de optimere forholdene for landmænd betydeligt. Tænk på hvilken forskel, det vil kunne gøre for de 3. lande og deres landbrugsdrift.
Fra vores egen andedam, har vi Sensohive i Odense, som udvikler intelligente sensorer, som kan lave klima- og temperaturmålinger, f.eks. til gartnerier, stalde, korn- og foderstoflagre o.l.
I dag har vi kun set toppen af isbjerget indenfor brugen af kunstig intelligens og Big Data.
“Fremtidens vindervirksomheder og brands, bliver dem, som formår at tage udgangspunkt i at løse et konkret samfundsproblem og tænke det ind i deres forretningsmodel. Ikke kun fordi man kan, men fordi det på sigt bliver nødvendigt for vores klode.”
Mit bedste råd til virksomheder er derfor: Tænk på, hvordan din virksomhed kan bruge kunstig intelligens og Big Data til at gøre verden et bedre sted ved at løse nogle af vores globale udfordringer, store som små.
Læs mere...
Millioner til strategi og digitalisering af SMV’er
For at få del i midlerne er der en række krav, der skal opfyldes, men det behøver faktisk ikke at være så svært. Læs klummen om hvordan du får del af puljerne her.
30% vækst igennem en bæredygtig global strategi med IoT
I 2019 tog Micro Technic en stor strategisk beslutning om at ville fokusere på IoT og opsamling af data, som fremtidens forretning for hele virksomheden. Læs casen her.
Brems & Co. skal hjælpe Toyota i Spanien
Artikel: Brems & Co. har landet en aftale med Toyota Material Handling i Spanien, hvor vi skal hjælpe med at øge salget af førerløse AGV (Automated Guided Vehicles) trucks.
Fra produktfokus til well-being for verdenskendt brand
I 2019 tog det verdenskendte WaterRower og NOHrD en strategisk beslutning om at ville positionere sig som som et fitnessbrand, der er bæredygtigt. Læs hvordan vi løste……
Hvordan kan du vende krisen til din fordel?
Krisen giver dig muligheder for at stå stærkere. Vi har 5 bud på hvorfor. Ét af dem er at parkere ”det plejer vi at gøre”. Læs vores klumme fra Erhverv+.
60% af virksomhedslederne har formål som topprioritet
I foråret 2022 tog vi pulsen på, hvordan 50 danske virksomhedsledere arbejder med deres strategi. Her får du de 5 vigtigste indsigter fra rapporten.
Ny strategi forøgede overskud fra 0,4 mio. til 9,3 mio. på 3 år
Brems & Co. hjalp i 2018 det københavnske IT-konsulenthus Novataris med ny strategi og kommunikationsplatform. Efterfølgende forøgede Novataris bruttofortjenesten fra dkk 12 mio.…
Bruger du empati i din ledelse til at skabe resultater?
Erhverv+ klumme: Det er ret enkelt, men ofte svært for de fleste at praktisere. Måske fordi de fleste ledere ikke besidder empati. Det tror jeg dog ikke. Hvad er der så galt,…
Er du god til at fortælle historier der sælger?
Erhverv+ klumme: Sælg som en start-up. Pris er aldrig afgørende for et salg – men det er derimod den opfattede værdi hos kunden. Få alle 3 tips her.