Bots kommer til at ændre vores digitale adfærd
Det helt store emne i år på én af verdens største digitale konferencer, SXSW i Austin, Texas, var brugen og udviklingen af kunstig intelligens, også kaldt AI eller Machine Learning. Én af de temaer, som bl.a. tog min opmærksomhed var den hastige brug og udvikling af de såkaldte bots – eller også kaldet virtuelle assistenter. Mange kender den nok fra Siri fra iPhone eller fra Amazons Alexa eller Google Home, som er små stemmestyrede højttalere, som du kan spørge om næsten alt – lige fra madopskrifter til vejrudsigten eller få til at ringe op for dig.
Af Martin Brems, Strategisk rådgiver og stifter, Brems & Co., 21. august 2017
Sidste år overhalede brugen af apps til beskeder, såsom Messenger, for første gang de traditionelle sociale medier som f.eks. Facebook og YouTube. Og i 2016 nåede Messenger op på 1 milliard brugere. Nu kan man selv lave sin egen intelligente bot via Facebook på blot 7 minutter. Det er firmaet Chatfule, der står bag.
Indenfor business-brug, så har chat-bots og interne besked-forummer som Slack, Facebook Workplace og det helt nye Microsoft Teams opnåede stor popularitet. 65% af alle virksomheder bruger således besked-apps til kommunikation – og det er stigende.
"I 2020 vil 30% af al web-browsing være uden en skærm"
Alene i 2021 estimerer man, at der vil være godt 1,8 mia. brugere af bots. Og i 2020 vil 30% af al web-browsing være uden en skærm, dvs. stemmestyret. Det handler derfor ikke længere om, hvor du er, men hvad du laver og hvornår – nu og her i real-time. I den nærmeste fremtid vil der således ikke være så stor fokus på udvikling af de traditionelle hjemmesider, men i stedet for fokus på udviklingen af intelligente bots, der nemt og hurtigt kan servicere.
Lige p.t. ser man en stor udvikling indenfor bots til den finansielle verden, blandt andet virksomheden Clinc, som har som vision at bygge den stærkeste AI til at hjælpe menneskeheden, hvilket jo er noget visionært. De er bl.a. kåret som en af de mest lovende finansielle AI virksomheder i verden, af det anerkendte magasin, Forbes. I første omgang har de lavet en bot, som kan hjælpe dig med at aflæse dit forbrug, din adfærd og din bankkonto, og dermed guide dig bedst muligt økonomisk. Ligesom en bankrådgiver.
"Det varer ikke længe, får vi begynder at se flere eksempler på opgaver, som bliver udført af en bot."
Og ikke kun erstatning igennem telefonen eller søgninger på nettet. For at tage et lokalt eksempel, så brugte jeg et erhvervsrejsebureau i Danmark til at finde den perfekte rejse for mig her til Austin i Texas – både til en god pris, med gode pladser og med kort rejsetid. Momondo portalen hjalp en del på vej – men det var stadig for komplekst. Jeg ringede derfor til et erhvervsrejsebureau, som spurgte ind til mine behov og fandt den bedste rejse til mig ud fra mine ønsker. I nær fremtid – eller endda i dag – vil man blot kunne bede sin bot om at finde den optimale rejse ud fra ens behov, præferencer og tidligere adfærd – og endda booke og betale for den med det samme. Voila !
Mit bedste råd til virksomheder er derfor: Begynd at arbejde med, hvordan du kunne forestille dig at bruge kunstig intelligens til at servicere dine kunde bedre – og endnu bedre, kunne frigør ressourcer I din virksomhed til at bruge på udvikling til fremtiden i stedet for. For den kommer buldrende – med høj hastighed.
Læs mere...
60% af virksomhedslederne har formål som topprioritet
I foråret 2022 tog vi pulsen på, hvordan 50 danske virksomhedsledere arbejder med deres strategi. Her får du de 5 vigtigste indsigter fra rapporten.
Ny strategi forøgede overskud fra 0,4 mio. til 9,3 mio. på 3 år
Brems & Co. hjalp i 2018 det københavnske IT-konsulenthus Novataris med ny strategi og kommunikationsplatform. Efterfølgende forøgede Novataris bruttofortjenesten fra dkk 12 mio.…
Bruger du empati i din ledelse til at skabe resultater?
Erhverv+ klumme: Det er ret enkelt, men ofte svært for de fleste at praktisere. Måske fordi de fleste ledere ikke besidder empati. Det tror jeg dog ikke. Hvad er der så galt,…
Er du god til at fortælle historier der sælger?
Erhverv+ klumme: Sælg som en start-up. Pris er aldrig afgørende for et salg – men det er derimod den opfattede værdi hos kunden. Få alle 3 tips her.
Fremtidens vinderbrands skaber meningsfulde bevægelser og fokuserer på social e-handel
Erhverv+ klumme: Ny trend på vej: Fremtidens vinderbrands skaber meningsfulde bevægelser og fokuserer på social e-handel
Nye forretningsmodeller kræver ny salgstilgang
Erhverv+ klumme: Mange virksomheder har glemt én væsentlig faktor: Nye digitale forretningsmodeller kræver nye måder at tænke i salg og salgsorganisationer.
Velkommen til Toyota Material Handling som ny kunde hos Brems & Co.
Toyota Material Handling er nummer 1 i verden indenfor gaffeltrucks. Vi har fornøjelsen af at skulle hjælpe med kundeindsigt og konkrete initiativer til øget konvertering og salg…
5 års-strategiplanen er død – hvad nu?
Erhverv+ klumme: Du kan ikke udvikle din strategi som du plejer i 2021 – og Covid-19 er (desværre) et godt eksempel på hvorfor. Her får du 5 bud på, hvad du skal gøre i stedet…
Topkarakterer til Brems & Co. i kundeanalyse
Vi har fået en Net Promoter Score på 100. Vores kunder har givet os 4,9 ud af 5 i både udbytte og projektledelse, og Martin Brems får personlig og faglig ros.