Bots kommer til at ændre vores digitale adfærd
Det helt store emne i år på én af verdens største digitale konferencer, SXSW i Austin, Texas, var brugen og udviklingen af kunstig intelligens, også kaldt AI eller Machine Learning. Én af de temaer, som bl.a. tog min opmærksomhed var den hastige brug og udvikling af de såkaldte bots – eller også kaldet virtuelle assistenter. Mange kender den nok fra Siri fra iPhone eller fra Amazons Alexa eller Google Home, som er små stemmestyrede højttalere, som du kan spørge om næsten alt – lige fra madopskrifter til vejrudsigten eller få til at ringe op for dig.
Af Martin Brems, Strategisk rådgiver og stifter, Brems & Co., 21. august 2017
Sidste år overhalede brugen af apps til beskeder, såsom Messenger, for første gang de traditionelle sociale medier som f.eks. Facebook og YouTube. Og i 2016 nåede Messenger op på 1 milliard brugere. Nu kan man selv lave sin egen intelligente bot via Facebook på blot 7 minutter. Det er firmaet Chatfule, der står bag.
Indenfor business-brug, så har chat-bots og interne besked-forummer som Slack, Facebook Workplace og det helt nye Microsoft Teams opnåede stor popularitet. 65% af alle virksomheder bruger således besked-apps til kommunikation – og det er stigende.
"I 2020 vil 30% af al web-browsing være uden en skærm"
Alene i 2021 estimerer man, at der vil være godt 1,8 mia. brugere af bots. Og i 2020 vil 30% af al web-browsing være uden en skærm, dvs. stemmestyret. Det handler derfor ikke længere om, hvor du er, men hvad du laver og hvornår – nu og her i real-time. I den nærmeste fremtid vil der således ikke være så stor fokus på udvikling af de traditionelle hjemmesider, men i stedet for fokus på udviklingen af intelligente bots, der nemt og hurtigt kan servicere.
Lige p.t. ser man en stor udvikling indenfor bots til den finansielle verden, blandt andet virksomheden Clinc, som har som vision at bygge den stærkeste AI til at hjælpe menneskeheden, hvilket jo er noget visionært. De er bl.a. kåret som en af de mest lovende finansielle AI virksomheder i verden, af det anerkendte magasin, Forbes. I første omgang har de lavet en bot, som kan hjælpe dig med at aflæse dit forbrug, din adfærd og din bankkonto, og dermed guide dig bedst muligt økonomisk. Ligesom en bankrådgiver.
"Det varer ikke længe, får vi begynder at se flere eksempler på opgaver, som bliver udført af en bot."
Og ikke kun erstatning igennem telefonen eller søgninger på nettet. For at tage et lokalt eksempel, så brugte jeg et erhvervsrejsebureau i Danmark til at finde den perfekte rejse for mig her til Austin i Texas – både til en god pris, med gode pladser og med kort rejsetid. Momondo portalen hjalp en del på vej – men det var stadig for komplekst. Jeg ringede derfor til et erhvervsrejsebureau, som spurgte ind til mine behov og fandt den bedste rejse til mig ud fra mine ønsker. I nær fremtid – eller endda i dag – vil man blot kunne bede sin bot om at finde den optimale rejse ud fra ens behov, præferencer og tidligere adfærd – og endda booke og betale for den med det samme. Voila !
Mit bedste råd til virksomheder er derfor: Begynd at arbejde med, hvordan du kunne forestille dig at bruge kunstig intelligens til at servicere dine kunde bedre – og endnu bedre, kunne frigør ressourcer I din virksomhed til at bruge på udvikling til fremtiden i stedet for. For den kommer buldrende – med høj hastighed.
Læs mere...
Customers 1st fik 65% vækst på blot 8 måneder efter relancering
I januar 2022 kom den hastigt-voksende SaaS virksomhed, Servicepos, til Brems & Co. med et ønske om re-branding 2.0 proces med fokus på at øge væksten.
Danske Toyota Material Handling går forrest i Europa med salg af automatisering af lager og logistik
Ved at finde frem til den reelle værdiskabelse ved salg og markedsføring af deres nye teknologi til automatisering lykkedes det at skabe fornyet vækst.
Branding er ikke dit logo – men dit reason why
Hvad er de typiske faldgruber, når en virksomhed skal ud i en re-branding proces? Hør branding-rådgiver Martin Brems’ egne erfaringer fra hans seneste klumme i Erhverv+.
Velkommen til VUC Erhverv som ny kunde hos Brems & Co.
Hvordan sælger man efteruddannelse til virksomheder igennem en mere formålsdrevet og værdiskabende tilgang? Det glæder vi os til at hjælpe VUC Erhverv med de næste par……
Velkommen til CCIT som ny kunde hos Brems & Co.
Med udgangspunkt i Strategitrappen® skal vi hjælpe CCIT med at bygge det strategiske fundament for deres store vækstambitioner.
Topkarakterer til Brems & Co. i kundeanalyse
Hos Brems & Co. lever vi af tilfredse kunder, og ifølge vores seneste tilfredshedsanalyse har vi fået en Net Promoter Score på 100, hvilket er maksimum score og 4,8 ud af 5 i…
Velkommen til Nybolig som ny kunde hos Brems & Co.
Vi har fået til opgave at inspirere og udfordre de knap 220 forretninger i hele Danmark med de mange muligheder der er, for at styrke brandingen digitalt.
Velkommen til Autosource Group som ny kunde hos Brems & Co.
Autosource Group er en ambitiøs SaaS virksomhed i bilbranchen, som indenfor få år har ambitioner om at blive Europas største indenfor deres felt.
Formålsdrevet strategi. Buzz eller Business?
Alle taler om det. Et formål. Hvorfor er det vigtigt? Og hvad skal du bruge det til? Læs klummen om hvordan du kan finde dit formål.