5 gode råd til strategisk arbejde med bæredygtighed
Vi har her samlet de 5 vigtigste råd omkring bæredygtighed, du kan bruge i dit strategiske arbejde.
1) Definer din vision
Hvilken forskel ønsker du at gøre i verden med din virksomhed ? Når du engang skal herfra – hvad vil du så tænke på, at du har opnået og gjort af forskel? Det er vigtigt, at det er dig og din virksomheds DNA der skinner igennem. Det må ikke virke påtaget.
2) Kig på FN’s 17 Verdensmål
Hvilke mål og delmål kan du realistisk arbejde efter at opnå? Lav derefter en konkret handlingsplan som hænger sammen med din vision. Læs om alle verdensmålene her samt delmålene www.verdensmaalene.dk
3) Involver dine medarbejdere i processen
Vær aktiv i dialog med dem omkring visionen og målene og lad dem sammen definere, hvordan de bedst kan opnå målene. Det er vigtigt, at du som leder definerer og synliggør visionen og målene – og gør det konkret i forhold til virksomhedens produkter og kultur. Tænk på citatet: “Culture eats strategy for breakfast”. Det skal komme indefra – elllers kommer det ingen steder.
4) Involvere dine kunder i dine verdensmål
Skab en bevægelse og fællesskab omkring dem. Hav en åben dialog med dine kunder og partnere. Mange siger, at man skal have ambassadører – men det handler mere og mere om at have kunder der aktivt er involveret i din virksomhed – og gerne vil med på din rejse. Det er her, at man skaber de mest loyale kunder. Umbraco er et fantastisk eksempel på dette, hvor fokus er på fællesskab og et community som består af 250.000 udviklere verden over.
5) Brug det aktivt i kommunikationen
Vis dine holdninger – og vær ikke bange for at skille dig ud. ”Dare to be different”. Jo mere autentisk du kan kommunikere, jo bedre. Samtidig skal du gøre det så enkelt som muligt at forstå. Både med dine produkter / services og i kommunikationen.
Vigtigst af alt, så skal handler det om at “Be the Change” – du skal selv være den forandring du ønsker.
Læs om hvordan vi arbejder med bæredygtighed her

Læs mere...
Millioner til strategi og digitalisering af SMV’er
For at få del i midlerne er der en række krav, der skal opfyldes, men det behøver faktisk ikke at være så svært. Læs klummen om hvordan du får del af puljerne her.
30% vækst igennem en bæredygtig global strategi med IoT
I 2019 tog Micro Technic en stor strategisk beslutning om at ville fokusere på IoT og opsamling af data, som fremtidens forretning for hele virksomheden. Læs casen her.
Brems & Co. skal hjælpe Toyota i Spanien
Artikel: Brems & Co. har landet en aftale med Toyota Material Handling i Spanien, hvor vi skal hjælpe med at øge salget af førerløse AGV (Automated Guided Vehicles) trucks.
Fra produktfokus til well-being for verdenskendt brand
I 2019 tog det verdenskendte WaterRower og NOHrD en strategisk beslutning om at ville positionere sig som som et fitnessbrand, der er bæredygtigt. Læs hvordan vi løste……
Hvordan kan du vende krisen til din fordel?
Krisen giver dig muligheder for at stå stærkere. Vi har 5 bud på hvorfor. Ét af dem er at parkere ”det plejer vi at gøre”. Læs vores klumme fra Erhverv+.
60% af virksomhedslederne har formål som topprioritet
I foråret 2022 tog vi pulsen på, hvordan 50 danske virksomhedsledere arbejder med deres strategi. Her får du de 5 vigtigste indsigter fra rapporten.
Ny strategi forøgede overskud fra 0,4 mio. til 9,3 mio. på 3 år
Brems & Co. hjalp i 2018 det københavnske IT-konsulenthus Novataris med ny strategi og kommunikationsplatform. Efterfølgende forøgede Novataris bruttofortjenesten fra dkk 12 mio.…
Bruger du empati i din ledelse til at skabe resultater?
Erhverv+ klumme: Det er ret enkelt, men ofte svært for de fleste at praktisere. Måske fordi de fleste ledere ikke besidder empati. Det tror jeg dog ikke. Hvad er der så galt,…
Er du god til at fortælle historier der sælger?
Erhverv+ klumme: Sælg som en start-up. Pris er aldrig afgørende for et salg – men det er derimod den opfattede værdi hos kunden. Få alle 3 tips her.