Brands skal være mere menneskelige
Hvis der er én positiv ting, som COVID-19 krisen har givet os, så er det tid og ro til at reflektere over det at være mennesker og familie – om livet før og efter krisen. Det kommer til at betyde forandringer for hele samfundet fremadrettet og særligt i den måde virksomheder i fremtiden skal markedsføre sig og skabe relationer til sine kunder på.
Her er fem bud på, hvad du som virksomhed selv kan gøre.
Af Martin Brems, Strategisk rådgiver og stifter, Brems & Co., 24. juni 2020
1. Find ind til kernen af dit brand
Når krisen rammer, så er tryghed for kunderne altafgørende. Mange virksomheder forsøger at genopfinde sig selv og i desperation udvikle eller sælge nye produkter og services i et forsøg på at skabe cash-flow. Krisetider åbner bestemt op for nye muligheder, men når forbruget aftager, så er det ikke ensbetydende med, at jeres produkt eller services skal skrottes.
Derfor: Bevar i stedet for roen i maven og hav tiltro til dit brand og produkt. Hvis du havde succes før krisen – så får du det også bagefter. Hav endnu mere fokus på kernen og DNA’et i dit brand, dine produkter og det I står for – og brug tiden på at kommunikere det endnu mere slagkraftigt.
2. Tænk bæredygtighed ind i forretningen
Indtrykkene af en renere verden under en stillestående corona-verden har sat mere fokus på bæredygtighed, især klimaet. Billeder af gobler i Venedigs kanaler er gået viralt, en pludselig tom dobbelt-sekssporet motorvej i Los Angeles giver udsigt til helt nye horisonter, og faldet i luftforurening, som resultat af det globale samfunds-nedlukning, er af flere forskere blevet estimeret til at have reddet flere liv, end COVID-19 har taget. Den bæredygtige agenda kommer til at fylde endnu mere, både hos virksomheder og forbrugere.
”Den bæredygtige agenda kommer til at fylde endnu mere, både hos virksomheder og forbrugere.”
Derfor: Kom i gang med at udvikle en stærk vision og en mission, som fortæller og ikke mindst viser konkret, hvilken forskel du og din virksomhed gør og ønsker at gøre i verden med jeres produkter. Brug gerne FN’s 17 Verdensmål som rammen for arbejdet. Det vigtigste er dog, at I kommer i gang. Hellere gør noget i det små for at komme i gang end ikke at gøre noget.
3. Kom online nu
Corona-tilværelsen har gjort mange flere åbne overfor digitale og virtuelle muligheder; og ikke mindst også gjort fordelene tydeligere. Krisen har med andre ord sat turbo på digitaliseringen, særligt indenfor web-handel og online markedsføring. Hvis man førhen solgte sine varer igennem partnere og forhandlere, så er tiden måske inde til at overveje at sælge direkte til forbrugeren og undgå fordyrende mellemled – til fordel for både kunderne og dig selv.
Derfor: Læg en strategi for din digitale salgskanal. Hvilke fordele og ulemper kan du se? Hvad vil det betyde for din prisstruktur, din forretningsmodel, margin, indtjening, dit forhandlernet, slutkunderne og ikke mindst din organisation? Kom i gang med online marketing – udbyg dine sociale medier kanaler og skab indhold med værdi for dine kunder.
4. Fokusér på fællesskabet fremfor egoet
Undersøgelser har vist, at under COVID-19 har folks behov flyttet sig fra selvrealisering, til mere fællesskab, det nære, familien og de tætte relationer. For mange virksomheder og brands betyder det, at de i deres kommunikation skal fokusere mere på, hvordan deres produkt kan samle folk og skabe fællesskab og bidrage i en social kontekst. Sammen med et (øget) fokus på bæredygtighed, skal virksomheder ud at kommunikere deres værdier og eventue udvikle sociale koncepter omkring deres produkter og services i højere grad.
Derfor: Overvej hvordan din virksomhed, produkter og services kan bidrage i en social kontekst. Hvordan kan I lægge et socialt ”lag” rundt om jeres produkt og services med udgangspunkt i jeres vision, mission, værdier og eksisterende produkter og services. Overvej, hvordan du kan gøre fællesskabet til det primære og produktet til det sekundære.
5. Tænk mere dansk og lokalt
I forlængelse af ønsket om mere fællesskab, så viser undersøgelser, at danskerne i højere grad under COVID-19 ønsker at støtte op om det danske og i høj grad det lokale. Vi står mere sammen som nation og som lokalbeboere. Vi vil derfor i videst muligt omfang købe og støtte lokalt. Vi støtter i højere grad de gode formål og vi vil gerne forføres af gode lokale historier, hvor vi selv kan være med til at gøre en konkret og synlig forskel.
Derfor: Overvej, hvordan du kan markedsføre din virksomhed, dit brand og dine produkter lokalt. Kan du igangsætte initiativer, der understøtter og hjælper lokalsamfundet. Tænk over, hvordan du kan bidrage til fællesskabet? Det kunne være nye tiltag i produktionen, nye lokale samarbejdspartnere eller leverandører eller som sponsor for nye tiltag, der skal hjælpe Danmark eller lokalsamfundet i gang igen.
Grib muligheden nu
Ordsproget ”Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget” er i høj grad også gældende her post-corona – det handler blot om at gribe mulighederne. De virksomheder, som derfor formår at tænke mere menneskelighed ind i deres vision, mission, værdisæt, produkter og services – og tager mere samfundsansvar og udviser samfundssind vil overhale dem, som ikke gør.
Læs klummen her: https://erhvervplus.dk/artikel/brands-skal-være-mere-menneskelige

Har du spørgsmål, kommentarer o.l. til klummen, kan du henvende dig til
Martin Brems
Tlf: +45 60 25 75 72.
Mail: [email protected]
Læs mere...
Customers 1st fik 65% vækst på blot 8 måneder efter relancering
I januar 2022 kom den hastigt-voksende SaaS virksomhed, Servicepos, til Brems & Co. med et ønske om re-branding 2.0 proces med fokus på at øge væksten.
Danske Toyota Material Handling går forrest i Europa med salg af automatisering af lager og logistik
Ved at finde frem til den reelle værdiskabelse ved salg og markedsføring af deres nye teknologi til automatisering lykkedes det at skabe fornyet vækst.
Branding er ikke dit logo – men dit reason why
Hvad er de typiske faldgruber, når en virksomhed skal ud i en re-branding proces? Hør branding-rådgiver Martin Brems’ egne erfaringer fra hans seneste klumme i Erhverv+.
Velkommen til VUC Erhverv som ny kunde hos Brems & Co.
Hvordan sælger man efteruddannelse til virksomheder igennem en mere formålsdrevet og værdiskabende tilgang? Det glæder vi os til at hjælpe VUC Erhverv med de næste par……
Velkommen til CCIT som ny kunde hos Brems & Co.
Med udgangspunkt i Strategitrappen® skal vi hjælpe CCIT med at bygge det strategiske fundament for deres store vækstambitioner.
Topkarakterer til Brems & Co. i kundeanalyse
Hos Brems & Co. lever vi af tilfredse kunder, og ifølge vores seneste tilfredshedsanalyse har vi fået en Net Promoter Score på 100, hvilket er maksimum score og 4,8 ud af 5 i…
Velkommen til Nybolig som ny kunde hos Brems & Co.
Vi har fået til opgave at inspirere og udfordre de knap 220 forretninger i hele Danmark med de mange muligheder der er, for at styrke brandingen digitalt.
Velkommen til Autosource Group som ny kunde hos Brems & Co.
Autosource Group er en ambitiøs SaaS virksomhed i bilbranchen, som indenfor få år har ambitioner om at blive Europas største indenfor deres felt.
Formålsdrevet strategi. Buzz eller Business?
Alle taler om det. Et formål. Hvorfor er det vigtigt? Og hvad skal du bruge det til? Læs klummen om hvordan du kan finde dit formål.