Bæredygtighed skal være kernen i COVID-19 helbredelsen
Temperaturstigninger, uansvarlig produktion og økonomisk lavkonjunktur. Bæredygtighed har været på agendaen i årtier, men under pandemien har tingene skiftet fokus. Selvom ny coronavirus mildt sagt har været forstyrrende for erhvervslivet, indser flere og flere virksomheder nu, at klima-krisen og mangel på social ansvarlighed, kan være langt mere skadelig for både verden og bundlinjen end selve pandemien.
Af Martin Brems, Strategisk rådgiver og stifter, Brems & Co., 23. februar 2021
Klimaforandringer kan medvirke til pandemier
Selvom vi er midt i en global pandemi, der har taget hårdt på økonomien og medført social uro, så skal bæredygtighed stadig være en prioritet. Forskning har vist, at klimaforandringer kan medvirke til pandemier. For eksempel kan temperaturstigninger være årsagen til, at smitsomme sygdomme, som malaria og gul feber, spredes. Varmere temperaturer i løbet af de næste ti år vil medføre større risiko for fysiske og økonomiske trusler, og det er derfor vigtigere end nogensinde før, at du som virksomhedsleder tager stilling til, hvad klimaforandringer kommer til at betyde.
Det er ikke længere et spørgsmål om, hvornår din virksomhed skal sætte bæredygtighed på dagsordenen, men et spørgsmål om hvordan I skal gøre det. Som virksomhed skal du derfor blandt andet revurdere din produktion, dens indvirkninger på miljøet og dine produkter. Hvis du tackler klimaforandringer nu, så bliver du mere modstandsdygtig over for fremtiden.
“Det er ikke længere et spørgsmål om, hvornår din virksomhed skal sætte bæredygtighed på dagsordenen, men et spørgsmål om hvordan I skal gøre det.”
Bæredygtig omstilling er en nødvendig
I dag er mange nye spillere på markedet født med et bæredygtigheds-gen, men hos etablerede virksomheder kan det være en længere proces, da de er vant til at gøre ting på en bestemt måde, og det kan derfor være svært at omstille sig og bruge kapital og tid på opbygningen af en mere bæredygtig forretning.
Som virksomhed er bæredygtig omstilling dog en nødvendighed, for selvom pandemien har medført urimelige tab og omkostninger, har den også gjort, at vi handler og tænker anderledes. Vi er blevet bedre til at handle lokalt, vi har mere tid til de nærmeste, og vi bruger mere tid i naturen. Mere lokal produktion og salg har ført til større miljøbevidsthed og flere er blevet bevidste om deres forbrug, hvilket øger vigtigheden i af, at et brand er bæredygtigt, og at et brand tager stilling til bæredygtighed – både nu og i fremtiden.
“Flere er blevet bevidste om deres forbrug, hvilket øger vigtigheden i af, at et brand er bæredygtigt”
Virksomheder, der ikke har et klart eller meningsfuldt formål vil skulle kæmpe for at tiltrække både medarbejdere og kunder, og et meningsfuldt formål hænger tæt sammen med bæredygtighed.
Hvis du som virksomhed ikke allerede gør det nu, kommer du i fremtiden til at stå til ansvar for mere end blot produktets kvalitet, tilgængelighed og pris, da mange forbrugere stiller store krav til hvordan, hvor og hvem, der har produceret produktet, og hvor stor genanvendelsesgrad produktet har.
Forskning har samtidig vist, at forbrugere mener, at virksomheder har det største ansvar for, at produkter er både miljømæssige og socialt ansvarlige. For at stå stærkest i markedet og overleve på lang sigt kræver det derfor et skift i virksomhedens tankegang. Bæredygtighed skal ind i virksomhedens DNA. Det handler ikke blot om at gøre noget godt for samfundet – det er en forretningsmæssig nødvendighed.
Modigt lederskab som motor
Bæredygtighed er ikke kun et relevant emne for forbrugerne – det handler også om virksomheders langsigtede levedygtighed. Hele verden arbejder lige nu på at beskytte liv, levevilkår og økonomi, men investering i klimaet kan hjælpe med genoprettelsen af den post-pandemiske virkelighed. På kort sigt kan det skabe betydningsfulde jobs og på langt sigt kan det øge den økonomiske og miljømæssige modstandsdygtighed.
For at din virksomhed skal komme igennem pandemien på bedste vis, er der derfor brug for modigt lederskab som aldrig før – og det er på tværs af alle industrier. Du skal som leder gå forrest og bruge din kreativitet, dynamik og indflydelse til at løfte dit brand og virksomhed i en bæredygtig retning. Du skal have en komplet og detaljeret forståelse for, hvordan du er med til at skabe klimaforandringer, da risici og trusler som faldende efterspørgsel efter produkter ellers ofte bliver fokusset i stedet for investering i innovation og reducering af CO2. Klimaændringer har allerede socioøkonomiske virkninger i nogle specifikke regioner, og det påvirker vores levedygtighed, fødevaresystemer og naturlige kapital, der alt sammen afhænger af et stabilt klima, som vi ikke har.
“Du skal som leder gå forrest og bruge din kreativitet, dynamik og indflydelse til at løfte dit brand og virksomhed i en bæredygtig retning.”
Vi skal håndtere klimaforandringer nu – sammen – og dig og din virksomhed skal få forrest. Bæredygtighed er kernen i COVID-19 helbredelsen, for hvis vi gør noget nu, gør det os stærke og mere modstandsdygtige i fremtiden.
7 principper til COVID-19 helbredelsen ifølge Martin Brems
1. Start med at sæt bæredygtighed øverst på dagsordenen
2. Skab et meningsfuldt formål for din virksomhed
3. Få bæredygtighed ind i virksomhedens DNA
4. Revurdér din produktion og indvirkning på miljøet
5. Fokusér på genanvendelsesgrad
6. Fokusér på innovation og reducering af CO2 udslip
7. Gå forrest som leder – lead by example
Læs klummen her: https://erhvervplus.dk/artikel/bæredygtighed-skal-være-kernen-i-covid-19-helbredelsen
Har du spørgsmål, kommentarer o.l. til klummen, kan du henvende dig til
Martin Brems
Tlf: +45 60 25 75 72.
Mail: [email protected]

Læs mere...
Millioner til strategi og digitalisering af SMV’er
For at få del i midlerne er der en række krav, der skal opfyldes, men det behøver faktisk ikke at være så svært. Læs klummen om hvordan du får del af puljerne her.
30% vækst igennem en bæredygtig global strategi med IoT
I 2019 tog Micro Technic en stor strategisk beslutning om at ville fokusere på IoT og opsamling af data, som fremtidens forretning for hele virksomheden. Læs casen her.
Brems & Co. skal hjælpe Toyota i Spanien
Artikel: Brems & Co. har landet en aftale med Toyota Material Handling i Spanien, hvor vi skal hjælpe med at øge salget af førerløse AGV (Automated Guided Vehicles) trucks.
Fra produktfokus til well-being for verdenskendt brand
I 2019 tog det verdenskendte WaterRower og NOHrD en strategisk beslutning om at ville positionere sig som som et fitnessbrand, der er bæredygtigt. Læs hvordan vi løste……
Hvordan kan du vende krisen til din fordel?
Krisen giver dig muligheder for at stå stærkere. Vi har 5 bud på hvorfor. Ét af dem er at parkere ”det plejer vi at gøre”. Læs vores klumme fra Erhverv+.
60% af virksomhedslederne har formål som topprioritet
I foråret 2022 tog vi pulsen på, hvordan 50 danske virksomhedsledere arbejder med deres strategi. Her får du de 5 vigtigste indsigter fra rapporten.
Ny strategi forøgede overskud fra 0,4 mio. til 9,3 mio. på 3 år
Brems & Co. hjalp i 2018 det københavnske IT-konsulenthus Novataris med ny strategi og kommunikationsplatform. Efterfølgende forøgede Novataris bruttofortjenesten fra dkk 12 mio.…
Bruger du empati i din ledelse til at skabe resultater?
Erhverv+ klumme: Det er ret enkelt, men ofte svært for de fleste at praktisere. Måske fordi de fleste ledere ikke besidder empati. Det tror jeg dog ikke. Hvad er der så galt,…
Er du god til at fortælle historier der sælger?
Erhverv+ klumme: Sælg som en start-up. Pris er aldrig afgørende for et salg – men det er derimod den opfattede værdi hos kunden. Få alle 3 tips her.