Krisen giver dig muligheder for at stå stærkere
En undersøgelse af Harvard Business Review efter finanskrisen i 2008 blandt 4.700 virksomheder viste, at dem som voksede efter krisen, udnyttede den til at blive mere effektive, og fokuserede på fremtiden ved at allokere midler til marketing og udvikling af deres produkter. Undersøgelsen viste også, at de virksomheder, der skar hurtigst og mest, havde den mindste sandsynlighed for at blomstre efter krisen. Men hvordan sikrer du dig det? Her er mine 5 bud, som måske kan gøre en forskel for dig:
Af Martin Brems, Brems & Co., 21. november 2022
De 5 råd:
- Hold fast i din kerneforretning – fokusér på det, du er bedst til
- Nytænk din markedsføring – drop ”det plejer vi at gøre”
- Kom tættere på dine kunder – tal (endnu) mere med dine kunder
- Optimer kunderejsen – optimer hele rejsen, ikke kun produktet
- Fortæl den gode historie – kommunikér den forskel I ønsker at gøre i samfundet
1. Hold fast i din kerneforretning
Det er fristende straks at begynde at fokusere på andre produkter og services, som ligger længere væk fra kerneforretningen, i jagten på mersalg og profit. Men det må du ikke gøre.
Der sker 3 ting: 1) Du udvander dit brand og mister dermed din unikke position i markedet, 2) Du mister troværdighed overfor dine kunder, da du pludselig sælger noget andet og 3) på den lange bane taber du markedsandele og salg – især efter krisen, når kunderne er på banen igen. Derfor:
“Bliv endnu mere skarp på det du gør allerbedst. Optimer dine produkter og serviceydelser, så de står knivskarpt – og vær ikke bange for at skrue prisen op. Signalér at du holder fast, og tror på dit brand og dit produkt. Det vil både skabe mersalg i krisen – og især efter krisen.”

2. Nytænk din markedsføring
Mange virksomheder tænker automatisk: Nu er der krise, så må jeg spare på mit markedsføringsbudget. Men hvad sker der så? Markedet bliver mindre – og du skruer ned. Det kan kun gå én vej.
Se det i stedet som en mulighed. Hvis dine konkurrenter skruer ned – så skruer du op. Måske kan du endda købe billigere markedsføring ind – og tilmed opnå mere synlighed. Men måske kan du også nytænke dig til mere synlighed og omtale? Derfor:
“Prøv noget nyt! Alt for mange virksomheder tænker konventionelt. De gør det de plejer. Men under krisen, er plejer død. Tænk derfor i alternative muligheder. Hvordan kan du f.eks. lave gode og anderledes historier og tiltag, der får masser af omtale på de sociale medier og i medierne? Der er masser af muligheder, for dem som tør tænke utraditionelt.”

3. Kom tættere på dine kunder
Alt for mange virksomheder er for langt væk fra deres kunders virkelighed. De gemmer sig bag deres skriveborde og laptops og udvikler nydelige koncepter og produkter, uden at tænke på kunderne og deres behov, og bliver ikke den succes, som de kunne have været.
I krisetider handler det (også) om at stå sammen – især med kunderne. Kunderne vil gerne spørges og involveres – og de kommer ofte med masser af guldkorn. Derfor:
“Tag ud og mød dine kunder. Snak med dem. Forstå deres hverdag og deres udfordringer. Involver dem i dine udfordringer. Blot efter at have mødt en håndfuld kunder i deres virkelighed, så vil jeg garantere, at du vil opleve en stor forandring i din måde at tilgå dine kunder på fremover – fra produkt, salg, service og kommunikation.”

4. Optimer kunderejsen
Dine kunder køber ikke kun et produkt eller serviceydelse af dig – de køber hele rejsen – fra første opmærksomhed, til køb, brug, service og support- og til de ikke længere bruger produktet eller har brug for det. Derfor er kunderejsen også et område, som mange virksomheder overser den store betydning af. Derfor:
“Gennemgå hele kunderejsen for dine kunder – før, under og efter – og se på, hvor du kan optimere og gøre rejsen endnu bedre. Start med at finde ud, hvordan dine kunder oplever kunderejsen i dag. Brug al den eksisterende data du har tilgængelige – f.eks. fra salg, online markedsføring, website trafik og konverteringer, supportsager og reklamationer. Snak med dine kunder – måske igennem personlige interviews, fokusgrupper eller observation af deres adfærd – og få input, og måske er du endda så heldig at få nye ideer og koncepter, som du ikke selv havde tænkt på.”
5. Fortæl den gode historie
Selvom vi skriver 2022, så er mange virksomheder stadig fanget i ”produkt”-fælden. De bruger masser af energi på at fortælle om deres produkters fortræffeligheder og udvikler det ene nye produkt efter det andet – og satser på, at kunderne vil elske dem endnu mere.
Men produktet er kun en del af købet og oplevelsen. Historien er lige så vigtig. Derfor:
”Kom frem med dine klare holdninger til bæredygtighed og samfundet, måske formuleret i et stærkt formål og en klar mission. Stil dig selv 2 fundamentale spørgsmål: 1) Hvilken forskel ønsker I at gøre i samfundet og 2) Hvad er jeres fornemste opgave overfor kunderne hver dag? Dine produkter og services understøtter formålet – og er ikke formålet. Du vil opleve, at du hurtigt vil kunne styrke din position på markedet – og gøre dig selv endnu mere attraktiv overfor både kunder, medarbejdere og investorer.”
Inspiration til at udvikle din strategi?
Du velkommen til at downloade udviklingsværktøjet ”Strategitrappen® – 12 trin til at bygge en stærk markedsposition” på www.brems.dk/strategi-trappen. Den er baseret på min erfaring med over 120+ brands de sidste 8 år. God arbejdslyst!
Om Martin Brems, Brems & Co.
Brems & Co. hjælper virksomheder og brands med at nytænke deres strategi, forretningsmodel og Go To Market strategi. Virksomheden har på baggrund af over 120+ kundeprojekter de sidste 8 år udviklet Strategitrappen® med 12 trin, der har til formål at udvikle stærke brands, der gør en forskel i verden.
Brems & Co. er stiftet af Martin Brems, bl.a. tidligere marketingchef hos Netcompany, kundeansvarlig og strategisk planner på bureau i både Odense og København og hos LEGO som en del af ledelsen i LEGO’s Future Lab.
Martin Brems
Tlf: +45 60 25 75 72
Mail: [email protected]
Læs mere...
Customers 1st fik 65% vækst på blot 8 måneder efter relancering
I januar 2022 kom den hastigt-voksende SaaS virksomhed, Servicepos, til Brems & Co. med et ønske om re-branding 2.0 proces med fokus på at øge væksten.
Danske Toyota Material Handling går forrest i Europa med salg af automatisering af lager og logistik
Ved at finde frem til den reelle værdiskabelse ved salg og markedsføring af deres nye teknologi til automatisering lykkedes det at skabe fornyet vækst.
Branding er ikke dit logo – men dit reason why
Hvad er de typiske faldgruber, når en virksomhed skal ud i en re-branding proces? Hør branding-rådgiver Martin Brems’ egne erfaringer fra hans seneste klumme i Erhverv+.
Velkommen til VUC Erhverv som ny kunde hos Brems & Co.
Hvordan sælger man efteruddannelse til virksomheder igennem en mere formålsdrevet og værdiskabende tilgang? Det glæder vi os til at hjælpe VUC Erhverv med de næste par……
Velkommen til CCIT som ny kunde hos Brems & Co.
Med udgangspunkt i Strategitrappen® skal vi hjælpe CCIT med at bygge det strategiske fundament for deres store vækstambitioner.
Topkarakterer til Brems & Co. i kundeanalyse
Hos Brems & Co. lever vi af tilfredse kunder, og ifølge vores seneste tilfredshedsanalyse har vi fået en Net Promoter Score på 100, hvilket er maksimum score og 4,8 ud af 5 i…
Velkommen til Nybolig som ny kunde hos Brems & Co.
Vi har fået til opgave at inspirere og udfordre de knap 220 forretninger i hele Danmark med de mange muligheder der er, for at styrke brandingen digitalt.
Velkommen til Autosource Group som ny kunde hos Brems & Co.
Autosource Group er en ambitiøs SaaS virksomhed i bilbranchen, som indenfor få år har ambitioner om at blive Europas største indenfor deres felt.
Formålsdrevet strategi. Buzz eller Business?
Alle taler om det. Et formål. Hvorfor er det vigtigt? Og hvad skal du bruge det til? Læs klummen om hvordan du kan finde dit formål.