Sådan får du del i puljerne
For at få del i midlerne er der en række krav, der skal opfyldes, men det behøver faktisk ikke at være så svært. Det strategiske bureau Brems & Co. hjælper virksomheder med at udvikle strategier og styrke virksomheders brandværdi og bundlinje, har hjulpet mange SMV’er med at opnå tilskud ved tidligere tilskudsrunder.
Af Martin Brems, Brems & Co., 16. februar 2023
Og netop nu er der mange muligheder for tilskud.
Især hvis man som SMV arbejder målrettet med strategi, digitalisering eller eksport, er det er med at komme i gang med projekterne. For der er mange EU-penge, der blandt andet går til SMV PRO, SMV Digital og Brexit-puljerne. Det betyder, at der skal udbetales penge i støtte i løbet af det kommende år.
Lars Bergholdt, der er forretningschef for sparring i Erhvervshus Fyn udtaler:
“Der er gode programmer og tilskudsmuligheder i øjeblikket, og det giver travlhed i butikken hos os.”

Hjælp til at definere projekt
Som virksomhed skal man selvfølgelig opfylde en række kriterier for at komme i betragtning til at få del i de enkelte puljer, men man behøver langt fra komme med et klart defineret projekt. Det er nok at have gjort sig nogle tanker om, hvordan man gerne vil udvikle sin virksomhed.
Martin Brems, strategisk rådgiver og ejer, Brems & Co. udtaler:
“Jeg oplever, at mange virksomheder ikke kan gennemskue eller ligefrem overskue at søge tilskud og det praktiske der følger med. Men det er altid meget nemmere end de selv tror – og vi hjælper altid i mål.”
Lars Bergholdt fortsætter:
“Vi kan se, at hitraten i forhold til at få tilskud, er meget højere for de virksomheder, der får hjælp til ansøgningen, end for dem, der søger direkte. Det handler typisk om formalia, og erfaringen fra de konsulenter, der bruges i processen.”

Strategisk udvikling i fokus
Han oplever især stor interesse for SMV Digital, men også SMV PRO, der støtter både strategiske og digitale projekter med helt op til kr. 300.000,- med en egenbetaling på 50%. Kravet er kun minimum 2 ansatte og ikke mere end 50 mio. € i årlig omsætning.
“SMV PRO er voldsom populær, da strategisk udvikling i krisetider står øverst på dagsorden for mange virksomheder”, siger Lars Bergholdt.
Det mærker man også hos Brems & Co., der det seneste år har hjulpet virksomheder med både at definere et projekt, skrive ansøgningen og efterfølgende udføre de strategiske og digitale tiltag.
“Vi møder virksomheder, der sidder med et strategi- eller digitaliseringsprojekt, som de har svært ved at komme ud over rampen med. Dels fordi de internt ikke har kompetencerne, dels fordi de ikke tør sætte kapital på højkant i forhold til noget, de ikke ved noget om, men både hos os og erhvervshusene kan de søge kapital og kompetencer til at sætte gang i projektet”, siger Martin Brems.

Høj vækst efter tilskud
Én af de virksomheder hos Brems & Co., som har haft stor succes med at bruge SMV PRO programmet, er den fynske teknologvirksomhed, Micro Technic.
I 2019 tog Micro Technic en stor strategisk beslutning om at ville fokusere på IoT (Internet of Things) og opsamling af data, som fremtidens forretning for hele virksomheden. Med SMV PRO programmet, fik de ad 2 omgange hjælp af Martin Brems fra Brems & Co. og forretningen er siden vokset med 30% og fortsætter.
Frank Max Laursen, som er CEO hos Micro Technic udtaler:
“Martin Brems og hans team hos Brems & Co. har haft en stor rolle i Micro Technic’s transformation mod en global bæredygtig markedsposition. Uden SMV PRO tilskuddet og Martins hjælp, var vi ikke kommet i mål så hurtigt og effektivt.”
Hymatik er en anden succesfuld virksomhed med brug af tilskudsmuligheder
Hymatik var igennem et større digitalt omstillingsprojekt i 2019 og er siden vokset med over 113%. De har netop igangsat endnu et projekt med Brems & Co. Denne gang SMV Digital med en voucher på kr. 100.000,-, som handler om at øge salgskonverteringen og spare 1 mand i salg og samtidig fordoble omsætningen via web.
Michael Harder, som er CEO hos Hymatik ApS udtaler:
“Her skal du slet ikke have penge op af lommen men blot lægge 400 timer internt, og ansøgningen er nemt klaret. Vi er meget glade for tilskudsmulighederne. Vi har rykket os endnu mere, end vi havde forestillet os, og vi havde måske ikke sat projekter i gang, hvis tilskuddet havde været der.”

Få tilskud til din strategi- eller digitaliseringsproces
Brems & Co. har siden 2014 hjulpet over 120 virksomheder med at komme i mål med deres drømme og ambitioner. Et typisk projekt igennem deres egenudviklede Strategitrappen® strækker sig over 2-4 måneder og involverer et halvdags kick-off møde samt 3 workshop-dage med ca. 2 ugers mellemrum.
Martin Brems slutter:
“Efter et forløb med Strategitrappen® vokser vores kunder i gennemsnit med 119% i omsætning og 133% i overskud målt over en 3-årig periode fra start af projekt, og så passer formatet perfekt med tilskudsprogrammernes krav og rammer, som bl.a. SMV PRO og SMV Digital.”

Om Martin Brems, Brems & Co.
Martin Brems hjælper virksomheder med at nytænke deres strategi, marketing og branding, som gør en forskel i samfundet, for medarbejderne og på bundlinjen.
Martin har på baggrund af over 120+ kundeprojekter de sidste 9 år udviklet Strategitrappen® med 12 trin, der har til formål at udvikle stærke strategier og brands, der gør en forskel. Download e-bogen gratis her.
Martin er tidligere marketingchef hos Netcompany, kundeansvarlig på bureauer i både Odense og København og hos LEGO som en del af ledelsen i LEGO’s innovationsafdeling Future Lab.
Spørgsmål til klummen? Kontakt gerne Martin på 60257572 eller [email protected]
Læs mere...
Customers 1st fik 65% vækst på blot 8 måneder efter relancering
I januar 2022 kom den hastigt-voksende SaaS virksomhed, Servicepos, til Brems & Co. med et ønske om re-branding 2.0 proces med fokus på at øge væksten.
Danske Toyota Material Handling går forrest i Europa med salg af automatisering af lager og logistik
Ved at finde frem til den reelle værdiskabelse ved salg og markedsføring af deres nye teknologi til automatisering lykkedes det at skabe fornyet vækst.
Branding er ikke dit logo – men dit reason why
Hvad er de typiske faldgruber, når en virksomhed skal ud i en re-branding proces? Hør branding-rådgiver Martin Brems’ egne erfaringer fra hans seneste klumme i Erhverv+.
Velkommen til VUC Erhverv som ny kunde hos Brems & Co.
Hvordan sælger man efteruddannelse til virksomheder igennem en mere formålsdrevet og værdiskabende tilgang? Det glæder vi os til at hjælpe VUC Erhverv med de næste par……
Velkommen til CCIT som ny kunde hos Brems & Co.
Med udgangspunkt i Strategitrappen® skal vi hjælpe CCIT med at bygge det strategiske fundament for deres store vækstambitioner.
Topkarakterer til Brems & Co. i kundeanalyse
Hos Brems & Co. lever vi af tilfredse kunder, og ifølge vores seneste tilfredshedsanalyse har vi fået en Net Promoter Score på 100, hvilket er maksimum score og 4,8 ud af 5 i…
Velkommen til Nybolig som ny kunde hos Brems & Co.
Vi har fået til opgave at inspirere og udfordre de knap 220 forretninger i hele Danmark med de mange muligheder der er, for at styrke brandingen digitalt.
Velkommen til Autosource Group som ny kunde hos Brems & Co.
Autosource Group er en ambitiøs SaaS virksomhed i bilbranchen, som indenfor få år har ambitioner om at blive Europas største indenfor deres felt.
Formålsdrevet strategi. Buzz eller Business?
Alle taler om det. Et formål. Hvorfor er det vigtigt? Og hvad skal du bruge det til? Læs klummen om hvordan du kan finde dit formål.