Sådan finder du frem til dit formål
Alle taler om det. Et formål. Hvorfor er det vigtigt? Og hvad skal du bruge det til?
Du kan starte med at glemme alt om de traditionelle 4 P’er, som vi kender. I dag hedder det Purpose, People, Planet og Profit – og det er en klar win-win for både samfundet og bundlinjen.
Af Martin Brems, Brems & Co., 4. maj 2023
Start fra din egen begyndelse
Men hvordan kommer du selv i gang, hvis du ønsker at finde en klarere mening, retning og formål med din virksomhed, og som kan opfylde de 4 nye P’er? Start med at besvare nedenstående 6 spørgsmål – og du kommer med garanti nærmere svaret.

1. Hvad fik dig til at starte din virksomhed?
Jeg arbejdede for nylig med en SaaS scale-up virksomhed, som startede ud med at lave en softwareplatform til cykelforretninger, så forretningerne bedre kunne styre deres reparationer, som dengang næsten kun bestod af manuelle hæfter eller blokke. Alle 3 stiftere er cykel-entusiaster, og de var grebet af at hjælpe forretninger med at gøre det lettere at håndtere reparationerne.
De har senere udvidet platformen til at omfatte andre typer af forretninger og udbygge platformen til et samlet alt-i-et kassesystem. Sammen med dem, fandt vi frem til, at deres formål og passion i bund og grund handler om at hjælpe andre iværksættere med at få succes i en foranderlig verden (indforstået digital verden). Og vel og mærke defineret som det den enkelte iværksætter selv ser som en succes – hvad enten det er hobby-butikken eller ambitionen om en stor kæde. Hvorfor startede du din virksomhed?
2. Hvad er dine unikke styrker?
Det er meget svært at være unik i dag. Det er næsten kun holdninger, der kan være unikke. Jeg arbejdede for nogle år siden for et IT-konsulenthus. De havde brug for den røde tråd i deres strategi og kommunikation. Deres kunder fortalte mig, at de helt klart differentierede sig ved at være meget mere menneskelige i deres tilgang som IT-konsulenthus. Det blev omdrejningspunktet i deres kommunikation med sloganet ”Advanced IT Made Human”. Virksomheden gik fra 0,4 mio. i overskud i 2018 til 9 mio. i 2021 og bruttofortjeneste steg tilsvarende fra 12 mio. til 36 mio. kr. Hvad er dine unikke styrker?

3. Hvad vil du gerne være kendt for?
Jeg arbejdede på et tidspunkt med en hastigvoksende virksomhed indenfor spedition og shipping. De var udfordrede til de etablerede spillere på markedet, og når jeg spurgte deres kunder, hvordan du opfattede dem, så sagde de sammenfattende, at de så deres start-up mentalitet som den store forskel fra af bruge dem, fremfor de andre. Det blev til sloganet ”Moving forward together”. Den mer-værdi gjorde dem ikke kun mere kendte, men kunderne ville også gerne betale lidt mere for deres service. Virksomheden blev senere solgt til en større spiller på markedet. Hvad vil du gerne være kendt for?
4. Hvilke problemer forsøger du at løse?
Igennem en årrække, har jeg hjulpet en anden mellemstor tech virksomhed, som arbejder med Internet of Things med sensorer og datalogging, med at finde frem til deres unikke styrker. De hjælper bl.a. med at måle vandstanden langs kysterne, måle rystelser i broer og styre trafikken i storbyer med deres teknologi. Alt sammen med fokus på at sikre tryghed for samfundet.
De fandt ud af, at de nærmest var de eneste i deres branche, som udviklede deres produkter ud fra stærke holdninger og intentioner om at gøre en reel forskel i verden. Både deres produktudvikling og kommunikation gennemsyrede dette. Det blev til sloganet ”IoT for a Sustainable World”. Omsætningen steg på 2 år med 25% og det går kun fremad. Hvilke problemer forsøger du at løse?

5. Hvad vil du ændre ved verden?
Før FN’s 17 Verdensmål for alvor kom på banen, hjalp jeg en anden mindre tech virksomhed, som laver maskiner med indbygget software til kvalitetskontrol af fødevarer-emballage, typisk dåser og kartoner. De ville gerne have en ny strategi- og kommunikationsplatform. Jeg udfordrede dem bevidst omkring, om de reelt ikke var med til at gøre verden lidt grønnere. De var helt uforstående til at starte med – indtil jeg gjorde opmærksom på, at to af deres store tyske kunder, havde meget stor fokus på at minimere spild af emballage til fordel for miljøet og forbrug af energi.
Det blev et wake-up call for dem. Deres vigtigste salgs-slide blev fremadrettet den indflydelse deres teknologi havde på samfundet – nu verdensmål nr. 12, som handler om at minimere spild. Det blev det, som de gerne ville løse. Hvad vil du gerne ændre ved verden?
6. Hvad vil du ændre ved din branche?
Jeg arbejder p.t. med en hastigvoksende SaaS virksomhed, som vil digitalisere bilbranchen. I nærmeste fremtid vil de fleste ikke eje en bil – men leje/lease – og man vil udskifte sine biler i højere og højere grad. Det stiller krav til helt nye digitale systemer ude hos bilforhandlerne og leasingselskaberne. Dét har de set for 10 år siden – og de vil nu være Europas største i deres felt – og de er godt på vej. Hvad vil du gerne ændre i din branche?

Kom ud og mød verden
At finde sit formål er ikke nemt, og kan ikke fikses på et par timers internt møde. Men den gode nyhed er, at alle kan finde frem til lige præcis deres unikke formål. Og når du gør, så vil din tilgang til at lave forretning være forandret for altid.
Kom ud at møde dine kunder, potentielle kunder, konkurrenter og medarbejdere – men vigtigst af alt: Du skal selv eje fortællingen og være en del af processen, ellers bliver det bare tomme ord og løfter, som glemmes og gemmes væk i skuffen. God arbejdslyst!
Om Martin Brems, Brems & Co.
Martin har på baggrund af over 120+ kundeprojekter de sidste 9 år udviklet Strategitrappen® med 12 trin, der har til formål at udvikle stærke formål, strategier og brands, der gør en forskel i samfundet, for medarbejderne og på bundlinjen. Download e-bogen gratis her.
Martin er tidligere marketingchef hos Netcompany, kundeansvarlig på bureauer i både Odense og København og hos LEGO som en del af ledelsen i LEGO’s innovationsafdeling Future Lab.
Spørgsmål til klummen? Kontakt gerne Martin på 60257572 eller [email protected]
Læs mere...
Topkarakterer til Brems & Co. i kundeanalyse
Hos Brems & Co. lever vi af tilfredse kunder, og ifølge vores seneste tilfredshedsanalyse har vi fået en Net Promoter Score på 100, hvilket er maksimum score og 4,8 ud af 5 i…
Velkommen til Nybolig som ny kunde hos Brems & Co.
Vi har fået til opgave at inspirere og udfordre de knap 220 forretninger i hele Danmark med de mange muligheder der er, for at styrke brandingen digitalt.
Velkommen til Autosource Group som ny kunde hos Brems & Co.
Autosource Group er en ambitiøs SaaS virksomhed i bilbranchen, som indenfor få år har ambitioner om at blive Europas største indenfor deres felt.
Millioner til strategi og digitalisering af SMV’er
For at få del i midlerne er der en række krav, der skal opfyldes, men det behøver faktisk ikke at være så svært. Læs klummen om hvordan du får del af puljerne her.
30% vækst igennem en bæredygtig global strategi med IoT
I 2019 tog Micro Technic en stor strategisk beslutning om at ville fokusere på IoT og opsamling af data, som fremtidens forretning for hele virksomheden. Læs casen her.
Brems & Co. skal hjælpe Toyota i Spanien
Artikel: Brems & Co. har landet en aftale med Toyota Material Handling i Spanien, hvor vi skal hjælpe med at øge salget af førerløse AGV (Automated Guided Vehicles) trucks.
Fra produktfokus til well-being for verdenskendt brand
I 2019 tog det verdenskendte WaterRower og NOHrD en strategisk beslutning om at ville positionere sig som som et fitnessbrand, der er bæredygtigt. Læs hvordan vi løste……
Hvordan kan du vende krisen til din fordel?
Krisen giver dig muligheder for at stå stærkere. Vi har 5 bud på hvorfor. Ét af dem er at parkere ”det plejer vi at gøre”. Læs vores klumme fra Erhverv+.
60% af virksomhedslederne har formål som topprioritet
I foråret 2022 tog vi pulsen på, hvordan 50 danske virksomhedsledere arbejder med deres strategi. Her får du de 5 vigtigste indsigter fra rapporten.