';

Radikal innovation sker ikke natten over – og din virksomhed lukker heller ikke i morgen. Men som en tidligere del af LEGO’s innovationsafdeling og ansvarlig for LEGO’ største kommercielle lancering i 2013, har jeg på tæt hold oplevet, hvordan innovation med stor succes kan ændre den måde du tænker forretning, konceptudvikling og markedsføring på.

1ade497

1. Hvis du ikke kender din kerneforretning, så udvikler du i blinde.

Jørgen Vig Knudstorp i LEGO brugte et par år på dette spørgsmål, da han tog over som adm. direktør i LEGO i 2004. Han fik bl.a. denne opgave af Lars Kolind: ”Hvis du skulle skrive LEGO’s nekrolog, hvordan skulle den så se ud?

2. Folk køber dine produkter, på baggrund af det din virksomhed står for – ikke kun pga. af dit produkt.

Definér en klar, enkel og forståelig Value Proposition, der definerer dit eksistensgrundlag. Hvorfor skiller du dig ud?

3. Spørg dig selv: Hvad ville du gøre, hvis du var en start-up virksomhed?

Indtil juni 2014, havde Minecraft solgt næsten 54 mio. computerspil – og øverst på alle drenges ønskeliste. Blev solgt for 14 mia. kr. til Microsoft september 2014. Gik de etablerede spillere på legetøjsmarkedet glip af den mulighed med vilje? Derfor: Sørg for hele tiden at kigge på markedet og trends.

4. Vær ikke bange for at udkonkurrere din eksisterende produktportefølje. Ellers skal en konkurrent nok gøre det for dig.

Drop al snak om intern produkt-kannibalisering. De største trusler mod din udvikling er snarere dig selv end dine konkurrenters.

5. Vær altid på forkant med dine (nye) forbrugere – ellers er nogle andre.

Det lyder enkelt. Og det er. Lav løbende målgruppeanalyser. Kig på behov, vækstpotentialer og størrelse af segmenter. Fokusér på de mest rentable.

6. Distribution og nye måder at sælge på er under hastig forandring. Følger du med?

Vær ikke låst fat i de gamle måder at tjene penge på. Hvordan kan du udnytte de nye muligheder som f.eks. sociale medier og online giver?

7. Du skal ikke være bange for at inddrage andre strategiske partnere i udvikling af nye produkter.

Lær af de bedste. Hvis du er ny i en produktkategori, så vær ærlig overfor din manglende kompetencer.

8. Succesfuld innovation sker ikke fra den ene dag til den anden. Det har brug for modning – og det starter med den øverste ledelse.

Undervurder aldrig stakeholdere. Hvis du ikke er i stand til at håndtere forskellige niveauer af stakeholdere, så vil du aldrig lykkedes med radikal innovation. Det handler om at være skarp og overbevisende til enhver præsentation.

9. Lav en proces, og brug den nødvendige tid til at gøre det rigtigt første gang.

Mange virksomheder tror, at 1-2 dages brainstorm-sessioner er nok til at forberede næste års produktlinje. Nej. Vellykket innovation har brug for at være en væsentlig del af den måde, du driver din forretning på. Definer en innovationsstrategi og en proces – og sørg for at ansætte nogle fantastisk dygtige – men gerne lidt irriterende – medarbejdere til konstant at holde dig skarp.

Om Brems & Co.
Brems & Co. er et strategi- og innovationsbureau, startet op i foråret 2014 af Martin Brems. Vi hjælper virksomheder med at skabe vækst igennem radikal nytænkning af:

  • nye markedsstrategier
  • nye koncepter
  • nye brand-oplevelser

 Martin har været marketingchef for to hurtigt voksende it-selskaber, Netcompany og ALSO Actebis (Børsen Gazelle), har bidraget til at opbygge et nyt reklamebureau, INCLUSIVE, med en tidligere direktør for Kunde & Co. Har arbejdet for en af de største reklamebureauer i Danmark, Nørgård Mikkelsen reklamebureau, for små og store brands. Udviklet nytænkende LEGO koncepter og produkter i hjertet af LEGO’s innovationsafdeling “Futyre Lab”, gennemført et hav af LEGO koncepttest og været kommercielt ansvarlig for LEGO største globale produktlancering i 2013: Legends of Chima.

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • LinkedIN
Share
Tagged in