';

CASE: Nordfyns Højskole – bæredygtighed som retning og vision

Image
Rune Aavang Jensen
Kommunikationsansvarlig hos Nordfyns Højskole
“Igennem interviews, analyser og workshops har Brems & Co. virkelig formået at både udfordre, nytænke og skabe en fælles retning, ny vision og kommunikationsplatform for højskolen. Martin og hans team har formået at holde fokus og holde os til ilden, når vi trængte til det og var ikke bleg for at sige, når vi tog fejl. Det var det, vi havde brug for. Jeg kan varmt anbefale Martin Brems og hans team til andre som ønsker at få udfordret og nytænkt sin forretning og kommunikation”
Baggrund

Efter mange års vækst og udvikling, havde Nordfyns Højskole mistet overblikket over, hvad retning de skulle gå, og hvad deres kerne var. De trængte til et par skarpe øjne udefra, der kunne hjælpe dem med at skabe en ny og stærkere strategisk platform for væksten fremadrettet som højskole – og til en ny og skarpere profil i markedet, som i dag er meget konkurrencepræget.

Bæredygtighed som retning og vision
I disse år fylder bæredygtighed ledelse og forretning rigtig meget. For de unge er profit nemlig ikke den afgørende drivkraft – de vil derimod have virksomheder, der aktivt er med til at løse verdens problemer og tager et socialt ansvar.

Den trend lå ikke langt fra Nordfyns Højskoles egen DNA og historie, og igennem strategiarbejdet i foråret 2018, fik Nordfyns Højskole sammen med Brems & Co. kortlagt, hvordan de bedst muligt kan understøtte det stigende behov for at gøre en forskel i en hastigt-voksende global og teknologisk verden – både for de unge mennesker, som søger et formål og gerne vil gøre en forskel ude i verden – og virksomhederne, som mangler både nye kreative, sociale og ledelsesmæssige kompetencer til at løse fremtidens udfordringer for dem selv og for samfundet.

#BeTheChange er strategiens omdrejningspunkt

Igennem et forløb med interne interviews og fokusgruppe-sessions med både potentielle elever (3. års gymnasieelever) og tidligere elever kombineret med en række interne strategi-workshops, blev #BeTheChange omdrejningspunktet for strategien sammen med ny vision, ønskede positionering i markedet og Value Proposition, dvs., hvad er det, der gør Nordfyns Højskole unik. Derefter blev den nye kommunikations-platform udviklet sammen med et nyt logo, ny visuel identitet og nyt website. “WorldCamp Nordfyn” blev oprettet som helt nyt fag med unge mennesker mellem 18-25 år som målgruppe.

Rune Aavang Jensen, kommunikationsansvarlig hos Nordfyns Højskole: ”Det allervigtigste i vores strategi- og kommunikationsproces har været, at vi alle i projektgruppen kunne se højskolens styrker og værdier i denne nye retning, og at vi samtidig, i vores kommende strategi og kommunikation, understøtter og udtrykker vores vision om at opbygge stærke fællesskaber og personligheder, som kommer til at gøre en forskel i verden. Det er vi lykkedes rigtig godt med”.

Resultat

De første elever er allerede startet i januar 2019. Eleverne er 12 uger på højskolen med fokus på bl.a. projektledelse, lederskab, FN’s 17 verdensmål og generelt NGO arbejde, og derefter 12 uger som frivillig i Afrika, hvor man møder andre frivillige og knytter relationer og venskaber på tværs: De 3 samarbejds-partnere, som man kan vælge iblandt er: ”Football for a new tommorow”, ”Crossing Borders” eller ”Carolina for Kibera”.

Vision:
“Vi opbygger stærke fællesskaber og personligheder, som kommer til at gøre en forskel i verden”

Slogan:
“Be The Change”

Value Proposition:
1) Personlig udvikling i tæt dialog og samarbejde med passionerede undervisere
2) Udlandsophold i udsatte områder i verden
3) Stærkt internationalt netværk og fællesskaber
4) Internationale humanitære fagdiscipliner  

Du kan læse mere på https://nordfyns.nu/