6 gode råd til at skabe nytænkende koncepter

De sidste 3 år, har vi arbejdet for en lang række af virksomheder, både mindre start-ups og globale virksomheder med tre-cifret DKK mio. omsætning. Enkelte som havde lanceret deres produkter uden reelt at vide, om der var et behov i markedet, hvilke kunder det var til, hvorfor de gjorde det, om det passede til deres overordnede vision og virksomhedens DNA, og hvorfor produktet og virksomheden reelt var unikt.

Vi har på den baggrund opsamlet erfaring fra over 40 kundeprojekter over de sidste 3 år, som vi gerne vil dele med dig i form af 6 gode råd.

Af Martin Brems, Strategisk rådgiver og stifter, Brems & Co., 7. september 2016

1. Forbrugerne er kongerne

I det tidligere arbejde med udvikling af nye LEGO koncepter, kunne vores team præsentere en masse gode ideer og tanker – men det eneste som i virkeligheden interesserede ledelsen var: ”Hvad siger børnene?”.

Derfor: Test dit koncept løbende og med minimum 15-20 personer indenfor målgruppen hver gang, f.eks. 3-4 fokusgrupper eller personlige interviews. Og gør det gerne 3-4 gange i et udviklingsforløb.

2. Uden passion dør din virksomhed

Hvis du ikke brænder for det du laver, og selv tror på det, så stop op med det samme og brug din energi på noget andet. Vi har rådgivet en lang række virksomheder, som ville for mange ting på én gang og var kommet alt for langt væk fra deres oprindelige formål. I ét eksempel, farede sælgerne rundt til nærmest alle i markedet for at sælge deres produkter. I vores rådgivning, starter vi altid første kundemøde med at spørge ind til, hvad virksomhedens formål og vision er. Ofte får vi en lang, teknisk og kompleks beskrivelse, som hverken medarbejdere eller kunderne forstå.

Derfor: Virksomhedens formål, mission og vision skal kunne stå på max. 2 linier hver. Derfinér missionen: Hvorfor går I på arbejde hver dag? Definér visionen: Hvad vil I gerne forandre i verden?

3. Tænk som en start-up

For virkelig at lykkedes med nytænkende forretningskoncepter, der løfter og fremtidssikrer virksomheden, så skal man kunne løsrive sig fra sit eksisterende service- eller produktsortiment. Man skal udelukkende kigge på, hvilken værdi man kan tilføre forbrugerne, og dernæst udvikle sine produkter til det. Mange spørger os, hvordan vi kan rådgive på tværs af så mange forskellige brancher – alt lige fra skoler, advokater, IT, brancheorganisationer til tekstilbranchen. Men det kræver netop folk udefra, uden historik – og med anden brancheerfaring – til at løsrive sig fra virksomhedens fokus på eksisterende produkter til kundernes reelle behov.

Derfor: I jeres proces omkring udvikling af nye koncepter, så spørg jer selv: Hvis vi nu forestiller os, at vi ikke havde XX og XX på hylderne, hvad ville vi så sælge?

4. Find din virksomheds 3-4 unikke egenskaber i markedet

Mange virksomheder hyrer dyre værdi-konsulenter, som finder frem til, at virksomheden har 6-8 værdier, som de arbejder ud fra. Det er fint nok, men værdierne i en virksomhed slår igennem, uanset om de står i en medarbejder-håndbog eller ej. Adfærd avler kultur. Når vi rådgiver virksomheder om deres unikhed og ”tilbud” til forbrugerne – også kaldet Value Proposition, så starter vi altid udefra og ind. Vi har fokus på den kommercielle og kunde-fokuserede værditilførsel, heri ligger implicit så også adfærden, et eksempel kunne være måden at servicere kunder på. Vi anbefaler maks. 3-4 unikke områder, som virksomheden skal kommunikere ud fra, og hvor de VIRKELIG er unikke. Keep it simple.

Derfor: Forestil jer, at I skal skrive virksomhedens nekrolog. Hvad ville der stå? Find frem til maks. 4 overordnede områder, hvor I reelt gør en forskel for jeres kunder og konkurrenter. Jo mere konkret jo bedre.

5. Vælg de rigtige kunder at gå efter

Mange virksomheder kender ikke deres kunder godt nok. Hvad karakteriserer dem, hvilke udfordringer har de (pains), og hvordan kan virksomheden hjælpe dem bedst (gains), hvilke salgsbudskaber er de vigtigste og hvilke marketing- og salgsværktøjer vil virke. Igennem vores rådgivning hjælper vi virksomheder med at vælge og ikke mindst fravælge segmenter, således at virksomheden kan samle sine kræfter på de rigtige kunder og ramme spot-on med salgsbudskaber.

Derfor: I skal komme helt tæt på kundens adfærd og behov. Hvilke friktioner kan I finde. Og hvordan kan I hjælpe kunden med det?

6. Drop konventionelle måder at tænke i kommunikation på

Alt for mange virksomheder tænker i klassisk formel kommunikation, som på ingen måde involverer og rammer i hjertet. Åben, autentisk og ærlig dialog med kunderne er fremtidens måde at sælge på – både indenfor BtC og BtB.

Derfor: Drop tanken om den perfekte kampagne og den perfekte kommunikationstekst. Forbrugerne og kunderne kræver autenticitet og ægthed. Jo mere råt og ufiltreret, jo bedre.

uncode-placeholder