Kedeligheds-strategien tordner frem i det danske erhvervsliv
I en verden hvor innovation og forandring er nøglen til succes, er det ironisk hvor konformt og kedeligt, det danske erhvervsliv er blevet. Det var ikke noget, jeg havde tænkt synderligt meget over, indtil jeg sad til et møde i udlandet med en CEO for en tech-virksomhed, som var overrasket, og stillede spørgsmålstegn ved danskernes manglende mod og vilje til at skille sig ud.
Af Martin Brems, Brems & Co., 13. juni 2024
Tryghed er blevet en sovepude
Hvor jeg før ikke havde været opmærksom på omfanget, kan jeg nu se det alle steder. Alt lige fra strategier der følger de samme skabeloner uden fornyelse, til de små forsigtige skridt imod forandring, som i øvrigt kun tages, når det er absolut nødvendigt. Det er som om, at vi har ladet konformiteten blive en sovepude, hvor vi finder tryghed i det velkendte og konstante, i stedet for at udfordre os selv og forsøge at tænke nyt.
Frygten for at skille sig ud
Vi skal i min optik ikke bare tolerere, men derimod hylde dem der tør være anderledes, dem der går imod strømmen, dem der satser, og tager en chance. Med fare for at generalisere, så er vi nu et sted, hvor der ofte bliver kigget skævt til det ukonventionelle. Det er som om, frygten for at fejle i dag overskygger modet til at eksperimentere og innovere – på længere sigt kan denne lettere dovne tilgang bide os bagi, når det kommer til erhvervslivets samlede evne til at være konkurrencedygtig på den globale scene.
Du skal som leder gå forrest
Der findes det gode gamle ordsprog: “Man lærer af sine fejl”, men hvad er det værd, hvis ingen tør fejle? At fejle er en del af processen imod succes, og ved at omfavne fejl som en naturlig del af innovation og vækst kan vi måske bryde konformiteten, og skabe et miljø hvor kreativitet og nytænkning trives.
Hvis sådan en kultur skal fremmes, må ændringen starte hos dig som leder. Hvis dine medarbejdere skal føle sig trygge ved at eksperimentere og tage risici, kræver det en ledelseskultur, der hylder, opfordrer og aktivt belønner nye og anderledes metoder.
Succesfulde fiaskoer i fokus
Selvom lederne skal gå forrest ude i de danske virksomheder, er det også vigtigt at pointere, at de naturligvis ikke kan stå alene med dét ansvar. Her må det danske samfund løfte i flok.
Uddannelsessystemet er en anden afgørende aktør, hvis konformiteten for alvor skal brydes. Vi skal integrere kreativitet og innovation i alle niveauer af uddannelser, og opfordre elever og studerende til at tænke uden for boksen. Samtidig bør erhvervsuddannelser og efteruddannelsesprogrammer fokusere på at udvikle færdigheder, der fremmer nytænkning og innovation.
Jeg siger ikke, at det ikke allerede findes i vores uddannelsessystem, men det er klart noget, der bør være endnu mere af og et større fokus på. Hvis konformiteten i det danske erhvervsliv og egentlig i samfundet generelt skal brydes, spiller medierne også en stor rolle i – både at fremhæve succeshistorier, men samtidig også formidle de “succesfulde fiaskoer”, hvor fejl har dannet grobund for fremtidig succes. For de historier findes, vi hører bare for sjældent om dem.
En opfordring til handling
Hvis vi virkelig ønsker at fremme en kultur båret af innovation, skal vores mindset ændres. Lad os skabe en ny norm, hvor nyskabelse er standarden frem for undtagelsen. På den måde kan vi også sikre, at det danske erhvervsliv ikke bare følger med, men måske endda kan være forgængere i en verden, der er i konstant forandring.
Om Martin Brems, Brems & Co.
Brems & Co. er et strategisk marketing- og kommunikationsbureau, som siden 2014 har hjulpet over 130+ virksomheder med at udvikle formålsdrevne strategier og kernefortællinger, der driver vækst og gør en forskel.
Brems & Co. er stiftet af Martin Brems, bl.a. tidligere marketingchef hos Netcompany, kundeansvarlig og strategisk planner på bureau i både Odense og København og hos LEGO som en del af ledelsen i LEGO’s Future Lab.
Spørgsmål til klummen? Kontakt gerne Martin på 60257572 eller [email protected]
Læs mere...
Case: Tæt på livet af Borch Advokater
Borch Advokater kontaktede i efteråret 2022 Brems & Co. En ny strategi- og kommunikationsplatform skulle sikre Borch en langvarig og bæredygtig vækst.
Brems & Co. skal hjælpe SaaS virksomhed med at erobre Europa
Brems & Co. skal hjælpe Autosource Group med at udbrede deres softwareløsninger til Europa. Første step er det største marked, nemlig Tyskland.
Brems & Co. fejrer 10 års jubilæum
D. 1. april 2014 startede Brems & Co. I den forbindelse inviterer vi til en uformel sammenkomst i vores nye lokaler i Odense.
Velkommen til CB Group som ny kunde hos Brems & Co.
Over de næste måneder skal vi udvikle en ny strategi- og brandplatform og konkret handlingsplan, som skal indfri deres store drømme, mål og ambitioner.
Trends for Branding i 2024? Her er 3 bud.
Udforsk de seneste branding trends i 2024 med strategisk rådgiver Martin Brems, der dykker ned i ægte kommunikation, bæredygtighed, og AI's transformative rolle i branding.
Sådan opnår du den perfekte pitch (næsten)
Hør rådgiver Martin Brems’ egne erfaringer fra hans seneste klumme i Erhverv+, hvor du får 5 gode råd til din næste pitch.
Velkommen til BORCH Advokater som ny kunde hos Brems & Co.
Med udgangspunkt i Strategitrappen® skal vi hjælpe BORCH Advokater med at bygge det strategiske fundament for deres store vækstambitioner.
Customers 1st fik 65% vækst på blot 8 måneder efter relancering
I januar 2022 kom den hastigt-voksende SaaS virksomhed, Servicepos, til Brems & Co. med et ønske om re-branding 2.0 proces med fokus på at øge væksten.
Danske Toyota Material Handling går forrest i Europa med salg af automatisering af lager og logistik
Ved at finde frem til den reelle værdiskabelse ved salg og markedsføring af deres nye teknologi til automatisering lykkedes det at skabe fornyet vækst.