Det er ret enkelt, men ofte svært for de fleste at praktisere. Måske fordi de fleste ledere ikke besidder empati. Det tror jeg dog ikke. De fleste mennesker vil andre mennesker det bedste – og forstå dem. Også ledere. Hvad er der så galt, tænker du?

Af Martin Brems, Strategisk rådgiver og stifter, Brems & Co., 30. maj 2022

Det handler om mennesker. That’s it.

Jeg tror, at vi på grund af vores nedarvede ledelseskultur igennem de sidste mange generationer med et hav af dygtige professorer, organisations- og lean-eksperter, der i årevis har prædiket om effektivitet og produktivitet, for et øjeblik har glemt, hvem det rent faktisk handler om: Mennesker.

Måske skulle der en pandemi til at skabe en åbenbaring hos vestlige ledere. Måske ikke. Men det virker i hvert fald sådan. Dog virker det som om, at den unge ledelsesgeneration vil det anderledes. Det tegner godt.

For en del år siden fik jeg et citat fra en af Danmarks mest inspirerende ledere, som jeg har med mig hver dag, og som passer perfekt til temaet i denne klumme:

"Hvis du ikke har en oprigtig interesse for andre mennesker, så skal du ikke blive leder"

Rethinking business med empati?
Jeg havde fornøjelsen at deltage i Presidents Summit’s ”Rethinking Business” konference for nogle uger siden. 2 dage for fuld damp om ledelse og innovation i Lokomotivværkstedet i København sammen med 3.500 andre glødende ledere og beslutningstagere. Det lød stort, imponerende og lidt amerikansk – dog på den gode måde. Og det virkede.

Her var det menneskene, dvs. os selv, der var i centrum, for en lang række indlæg om forretning, innovation og ledelse. Der var især 3 talere og indlæg, som fik mig helt ud over stolekanten og op af stolen, helt bogstaveligt.

”Kreativitet i alle former i livet – fra kunst til forretning og i hjemmet, afhænger af vores evne til at genkende og udforske hullerne (the gaps)”

En dirigent skaber harmoni – ikke musik
Hvad i alverden har et symfoniorkester med ledelse og empati at gøre, tænker du? En del, viste det sig. Den karismatiske israelske dirigent, Itay Talgam, havde hele sit executive business publikum i sin hule hånd og viste eksempler på, hvordan verdens dygtigste dirigenter får skabt musik og lyd i verdensklasse med sine symfoniorkestre igennem empati – og viste det modsatte med de dårlige. Itay sammenlignede en dirigent med en leder. Læs mine 5 vigtigste take-aways forneden:

1) Du skal starte med at skabe den bedste harmoni. Uden harmoni – ingen smuk musik.

2) Herefter skal du ”tune in”, så alle starter på samme tone – ellers bliver det falsk.

3) Engager dit publikum undervejs, f.eks. at synge eller klappe undervejs.

4) Vigtigt! Du skal ikke vide, hvad alle gør i orkestret, men du skal derimod sætte retning.

5) …og så skal du sørge for at give plads til de dygtige solister.

Lyder det bekendt?

Sociale relationer skaber bedre bundlinje
Mennesker yder mere, hvis de har stærke sociale relationer på arbejdspladsen. Det lyder ikke umiddelbart som raketvidenskab, vel? Verdens førende ekspert indenfor lykke (ja sådan én findes, faktisk, og han hedder Robert Waldinger) påviste, at hvis du har en bedste ven på din arbejdsplads, så styrer du for vildt på jobbet og er sjældent syg. Lidt overraskende, måske? Særligt fordi nogle kunne tænke, at det må betyde det modsatte? Måske for produktiviteten?

Men hvordan får du som leder så sammensat de bedste team, der kan præstere bedst muligt? Det er simpelt, ifølge Robert:

1) Skaf empatiske medarbejdere
2) Sørg for ens taletid til alle i teamet – og
3) .. få flere kvinder ind i dine teams!

Menneskelige interaktioner gør os mere lykkelige
Mange ledere taler om, at Covid-19 har været en øjenåbner for, hvor meget mere effektive deres medarbejdere er, når de arbejder alene hjemmefra. Men det er en stakket frist. Det er videnskabeligt bevist, at sociale relationer og menneskelige interaktioner gør os mere lykkelige og sundere.

”Så inden du som leder smider kaffebaren og loungemøblerne ud, så overvej lige, hvad sunde og lykkelige medarbejdere betyder for dig" 

Motion er som boblebad for hjernen
Hvordan får man 3.500 business excutives til at hoppe og danse i takt en ganske almindelig tirsdag eftermiddag? Man inviterer én af verdens førende hjerneforskere, og tidligere aerobicinstruktør, professor Wendy Suzuki fra New York University.

”Hver gang du bevæger din krop, så giver du din krop et boblebad af positive neurokemikalier”

Wendy Suzuki påviste, at motion er en af vigtigste investeringer i dig selv. Hvis du blot bevæger dig udenfor i 10 minutter, så nedsætter du din angst og stress gevaldigt – og i endnu højere grad, jo mere du bevæger dig.

Ved at gå blot 10 min. gåtur, øger du dine evner indenfor:

1) Læring
2) Hukommelse
3) Kognitive egenskaber

Efter fysiske aktiviteter af middel varighed, vil man have forøget dopamin, serotonin og kortisol i blodet i op til 2 timer.

Motion og fysiske aktiviteter gør således en markant forskel for hjernens formåen. Så mon ikke, at der er flere virksomheder der i fremtiden vil forsøge at hive medarbejderne op af kontorstolen og byde dem op til dans? Vi kan kun håbe, at de giver den max gas.

Forståelse er nøglen til succes
Måske er det alligevel ikke så svært det med at forstå mennesker på arbejdet. Vi vil i bund og grund blot gerne føle, at vi er i live på vores arbejdsplads – som almindelige mennesker med helt almindelige behov for bl.a. sociale relationer, muligheder og plads til udfoldelse og aktiv bevægelse sammen med andre. Det gør en forskel – for livet alle steder.

Vil du gerne forstå endnu mere?
Er du blevet mere inspireret til at gå i gang med at forstå dine medarbejdere og kunder endnu bedre og bruge empati i højere grad i din ledelse og udvikling af din virksomhed, så er du velkommen til at downloade udviklingsværktøjet ”Strategitrappen® – 12 trin til at bygge et stærkt brand” på www.brems.dk/strategi-trappen. Den er baseret på min erfaring med over 120+ brands de sidste 8 år. God arbejdslyst! 

Om Martin Brems, Brems & Co.
Brems & Co. hjælper virksomheder og brands med at nytænke deres strategi, forretningsmodel og Go To Market strategi. Virksomheden har på baggrund af over 120+ kundeprojekter de sidste 8 år udviklet Strategitrappen® med 12 trin, der har til formål at udvikle stærke brands, der gør en forskel i verden.

Brems & Co. er stiftet af Martin Brems, bl.a. tidligere marketingchef hos Netcompany, kundeansvarlig og strategisk planner på bureau i både Odense og København og hos LEGO som en del af ledelsen i LEGO’s Future Lab. 

Martin Brems
Tlf: +45 60 25 75 72
Mail: [email protected]