Bots kommer til at ændre vores digitale adfærd
Det helt store emne i år på én af verdens største digitale konferencer, SXSW i Austin, Texas, var brugen og udviklingen af kunstig intelligens, også kaldt AI eller Machine Learning. Én af de temaer, som bl.a. tog min opmærksomhed var den hastige brug og udvikling af de såkaldte bots – eller også kaldet virtuelle assistenter. Mange kender den nok fra Siri fra iPhone eller fra Amazons Alexa eller Google Home, som er små stemmestyrede højttalere, som du kan spørge om næsten alt – lige fra madopskrifter til vejrudsigten eller få til at ringe op for dig.
Af Martin Brems, Strategisk rådgiver og stifter, Brems & Co., 21. august 2017
Sidste år overhalede brugen af apps til beskeder, såsom Messenger, for første gang de traditionelle sociale medier som f.eks. Facebook og YouTube. Og i 2016 nåede Messenger op på 1 milliard brugere. Nu kan man selv lave sin egen intelligente bot via Facebook på blot 7 minutter. Det er firmaet Chatfule, der står bag.
Indenfor business-brug, så har chat-bots og interne besked-forummer som Slack, Facebook Workplace og det helt nye Microsoft Teams opnåede stor popularitet. 65% af alle virksomheder bruger således besked-apps til kommunikation – og det er stigende.
"I 2020 vil 30% af al web-browsing være uden en skærm"
Alene i 2021 estimerer man, at der vil være godt 1,8 mia. brugere af bots. Og i 2020 vil 30% af al web-browsing være uden en skærm, dvs. stemmestyret. Det handler derfor ikke længere om, hvor du er, men hvad du laver og hvornår – nu og her i real-time. I den nærmeste fremtid vil der således ikke være så stor fokus på udvikling af de traditionelle hjemmesider, men i stedet for fokus på udviklingen af intelligente bots, der nemt og hurtigt kan servicere.
Lige p.t. ser man en stor udvikling indenfor bots til den finansielle verden, blandt andet virksomheden Clinc, som har som vision at bygge den stærkeste AI til at hjælpe menneskeheden, hvilket jo er noget visionært. De er bl.a. kåret som en af de mest lovende finansielle AI virksomheder i verden, af det anerkendte magasin, Forbes. I første omgang har de lavet en bot, som kan hjælpe dig med at aflæse dit forbrug, din adfærd og din bankkonto, og dermed guide dig bedst muligt økonomisk. Ligesom en bankrådgiver.
"Det varer ikke længe, får vi begynder at se flere eksempler på opgaver, som bliver udført af en bot."
Og ikke kun erstatning igennem telefonen eller søgninger på nettet. For at tage et lokalt eksempel, så brugte jeg et erhvervsrejsebureau i Danmark til at finde den perfekte rejse for mig her til Austin i Texas – både til en god pris, med gode pladser og med kort rejsetid. Momondo portalen hjalp en del på vej – men det var stadig for komplekst. Jeg ringede derfor til et erhvervsrejsebureau, som spurgte ind til mine behov og fandt den bedste rejse til mig ud fra mine ønsker. I nær fremtid – eller endda i dag – vil man blot kunne bede sin bot om at finde den optimale rejse ud fra ens behov, præferencer og tidligere adfærd – og endda booke og betale for den med det samme. Voila !
Mit bedste råd til virksomheder er derfor: Begynd at arbejde med, hvordan du kunne forestille dig at bruge kunstig intelligens til at servicere dine kunde bedre – og endnu bedre, kunne frigør ressourcer I din virksomhed til at bruge på udvikling til fremtiden i stedet for. For den kommer buldrende – med høj hastighed.
Læs mere...
Brems & Co. og FOMO: Sammen om en ambitiøs revitalisering af Fyns forsikringsdarling
Brems & Co. er stolte af officielt at byde FOMO fra Svendborg velkommen som kunde. Siden sommer har vi været i fuld gang med at hjælpe FOMO med at tage det næste store skridt i…
Fem nedslag fra verdens største tech-konference
Web Summit er en af verdens største tech-konferencer, hvor tusindvis af startups, investorer og brancheeksperter samles til konference i Lissabon. I år blev der diskuteret alt fra…
Case: Tæt på livet af Borch Advokater
Borch Advokater kontaktede i efteråret 2022 Brems & Co. En ny strategi- og kommunikationsplatform skulle sikre Borch en langvarig og bæredygtig vækst.
Brems & Co. skal hjælpe SaaS virksomhed med at erobre Europa
Brems & Co. skal hjælpe Autosource Group med at udbrede deres softwareløsninger til Europa. Første step er det største marked, nemlig Tyskland.
Kedeligheds-strategien tordner frem i det danske erhvervsliv
I en verden hvor innovation og forandring er nøglen til succes, er det ironisk hvor konformt og kedeligt, det danske erhvervsliv er blevet.
Brems & Co. fejrer 10 års jubilæum
D. 1. april 2014 startede Brems & Co. I den forbindelse inviterer vi til en uformel sammenkomst i vores nye lokaler i Odense.
Velkommen til CB Group som ny kunde hos Brems & Co.
Over de næste måneder skal vi udvikle en ny strategi- og brandplatform og konkret handlingsplan, som skal indfri deres store drømme, mål og ambitioner.
Trends for Branding i 2024? Her er 3 bud.
Udforsk de seneste branding trends i 2024 med strategisk rådgiver Martin Brems, der dykker ned i ægte kommunikation, bæredygtighed, og AI's transformative rolle i branding.
Sådan opnår du den perfekte pitch (næsten)
Hør rådgiver Martin Brems’ egne erfaringer fra hans seneste klumme i Erhverv+, hvor du får 5 gode råd til din næste pitch.