Kunstig intelligens skal gøre verden bedre
Det helt store emne i år på én af verdens største digitale konferencer, SXSW i Austin, Texas, var brugen og udviklingen af kunstig intelligens. Hovedkonklusionen på mange af de oplæg, som jeg overværede, var, at vi som verdenssamfund står overfor en masse globale udfordringer, som vi kan løse med brug af kunstig intelligens, smartere teknologi og Big Data.
Af Martin Brems, Strategisk rådgiver og stifter, Brems & Co., 18. august 2017
Der blev talt meget om selvkørende biler, og bl.a. Mercedes præsenterede på SXSW deres visioner. Deres udgangspunkt var, at selvkørende biler og lastbiler kommer til at gøre en stor positiv forskel for hele vores samfund. F.eks. kunne selvkørende lastbiler køre ud med varer om natten i stedet for om dagen, og dermed aflaste den daglige trafik på vejene. Samtidig kan kunstig intelligens og massive mængder af data, via satelitter, afværge trafikulykker – både lige før de sker – men også længe før de sker. Simpelthen ved at teknologien lærer – hurtigere og bedre – at genkende mønstre i trafikken. Med selvkørende biler vil man samtidig på sigt kunne spare 50 min. hver dag som borger.
Et andet eksempel var hospitalet Penn Medicin i Pennsylvania. De arbejder med at kunne forudsige tilfælde af hjertefejl hos alle deres patienter, som de har journaler på. Sammen med et hold af forskere og data-analysefolk, har de været i stand til at forudsige 20% flere personer med risiko for hjertefejl. Det betyder, at de har kunne forebygge tidligere og har reddet mennesker.
Et tredje eksempel var firmaet FarmLogs, som hjælper landmænd med at få det maksimale ud af deres jord. FarmLogs påpegede, at der vil være over 9 mia. mennesker i verden i 2050, og at vi som samfund vil have problemer med at kunne brødføde så mange mennesker i 2050 med den måde, som vi driver vores landbrug på i dag. Via brug af kunstig intelligens og f.eks. droner, jordmålinger, luftfugtighedsmålinger og en masse andre datakilder, så kan de optimere forholdene for landmænd betydeligt. Tænk på hvilken forskel, det vil kunne gøre for de 3. lande og deres landbrugsdrift.
Fra vores egen andedam, har vi Sensohive i Odense, som udvikler intelligente sensorer, som kan lave klima- og temperaturmålinger, f.eks. til gartnerier, stalde, korn- og foderstoflagre o.l.
I dag har vi kun set toppen af isbjerget indenfor brugen af kunstig intelligens og Big Data.
“Fremtidens vindervirksomheder og brands, bliver dem, som formår at tage udgangspunkt i at løse et konkret samfundsproblem og tænke det ind i deres forretningsmodel. Ikke kun fordi man kan, men fordi det på sigt bliver nødvendigt for vores klode.”
Mit bedste råd til virksomheder er derfor: Tænk på, hvordan din virksomhed kan bruge kunstig intelligens og Big Data til at gøre verden et bedre sted ved at løse nogle af vores globale udfordringer, store som små.
Læs mere...
Brems & Co. og FOMO: Sammen om en ambitiøs revitalisering af Fyns forsikringsdarling
Brems & Co. er stolte af officielt at byde FOMO fra Svendborg velkommen som kunde. Siden sommer har vi været i fuld gang med at hjælpe FOMO med at tage det næste store skridt i…
Fem nedslag fra verdens største tech-konference
Web Summit er en af verdens største tech-konferencer, hvor tusindvis af startups, investorer og brancheeksperter samles til konference i Lissabon. I år blev der diskuteret alt fra…
Case: Tæt på livet af Borch Advokater
Borch Advokater kontaktede i efteråret 2022 Brems & Co. En ny strategi- og kommunikationsplatform skulle sikre Borch en langvarig og bæredygtig vækst.
Brems & Co. skal hjælpe SaaS virksomhed med at erobre Europa
Brems & Co. skal hjælpe Autosource Group med at udbrede deres softwareløsninger til Europa. Første step er det største marked, nemlig Tyskland.
Kedeligheds-strategien tordner frem i det danske erhvervsliv
I en verden hvor innovation og forandring er nøglen til succes, er det ironisk hvor konformt og kedeligt, det danske erhvervsliv er blevet.
Brems & Co. fejrer 10 års jubilæum
D. 1. april 2014 startede Brems & Co. I den forbindelse inviterer vi til en uformel sammenkomst i vores nye lokaler i Odense.
Velkommen til CB Group som ny kunde hos Brems & Co.
Over de næste måneder skal vi udvikle en ny strategi- og brandplatform og konkret handlingsplan, som skal indfri deres store drømme, mål og ambitioner.
Trends for Branding i 2024? Her er 3 bud.
Udforsk de seneste branding trends i 2024 med strategisk rådgiver Martin Brems, der dykker ned i ægte kommunikation, bæredygtighed, og AI's transformative rolle i branding.
Sådan opnår du den perfekte pitch (næsten)
Hør rådgiver Martin Brems’ egne erfaringer fra hans seneste klumme i Erhverv+, hvor du får 5 gode råd til din næste pitch.