Sådan får du del i puljerne

For at få del i midlerne er der en række krav, der skal opfyldes, men det behøver faktisk ikke at være så svært. Det strategiske bureau Brems & Co. hjælper virksomheder med at udvikle strategier og styrke virksomheders brandværdi og bundlinje, har hjulpet mange SMV’er med at opnå tilskud ved tidligere tilskudsrunder.

Af Martin Brems, Brems & Co., 16. februar 2023

Og netop nu er der mange muligheder for tilskud.

Især hvis man som SMV arbejder målrettet med strategi, digitalisering eller eksport, er det er med at komme i gang med projekterne. For der er mange EU-penge, der blandt andet går til SMV PRO, SMV Digital og Brexit-puljerne. Det betyder, at der skal udbetales penge i støtte i løbet af det kommende år.

Lars Bergholdt, der er forretningschef for sparring i Erhvervshus Fyn udtaler:

“Der er gode programmer og tilskudsmuligheder i øjeblikket, og det giver travlhed i butikken hos os.”

Hjælp til at definere projekt

Som virksomhed skal man selvfølgelig opfylde en række kriterier for at komme i betragtning til at få del i de enkelte puljer, men man behøver langt fra komme med et klart defineret projekt. Det er nok at have gjort sig nogle tanker om, hvordan man gerne vil udvikle sin virksomhed.

Martin Brems, strategisk rådgiver og ejer, Brems & Co. udtaler:

“Jeg oplever, at mange virksomheder ikke kan gennemskue eller ligefrem overskue at søge tilskud og det praktiske der følger med. Men det er altid meget nemmere end de selv tror – og vi hjælper altid i mål.”

Lars Bergholdt fortsætter:

“Vi kan se, at hitraten i forhold til at få tilskud, er meget højere for de virksomheder, der får hjælp til ansøgningen, end for dem, der søger direkte. Det handler typisk om formalia, og erfaringen fra de konsulenter, der bruges i processen.”

Strategisk udvikling i fokus

Han oplever især stor interesse for SMV Digital, men også SMV PRO, der støtter både strategiske og digitale projekter med helt op til kr. 300.000,- med en egenbetaling på 50%. Kravet er kun minimum 2 ansatte og ikke mere end 50 mio. € i årlig omsætning.

“SMV PRO er voldsom populær, da strategisk udvikling i krisetider står øverst på dagsorden for mange virksomheder”, siger Lars Bergholdt.

Det mærker man også hos Brems & Co., der det seneste år har hjulpet virksomheder med både at definere et projekt, skrive ansøgningen og efterfølgende udføre de strategiske og digitale tiltag.

“Vi møder virksomheder, der sidder med et strategi- eller digitaliseringsprojekt, som de har svært ved at komme ud over rampen med. Dels fordi de internt ikke har kompetencerne, dels fordi de ikke tør sætte kapital på højkant i forhold til noget, de ikke ved noget om, men både hos os og erhvervshusene kan de søge kapital og kompetencer til at sætte gang i projektet”, siger Martin Brems.

Høj vækst efter tilskud

Én af de virksomheder hos Brems & Co., som har haft stor succes med at bruge SMV PRO programmet, er den fynske teknologvirksomhed, Micro Technic.

I 2019 tog Micro Technic en stor strategisk beslutning om at ville fokusere på IoT (Internet of Things) og opsamling af data, som fremtidens forretning for hele virksomheden. Med SMV PRO programmet, fik de ad 2 omgange hjælp af Martin Brems fra Brems & Co. og forretningen er siden vokset med 30% og fortsætter.

Frank Max Laursen, som er CEO hos Micro Technic udtaler:

“Martin Brems og hans team hos Brems & Co. har haft en stor rolle i Micro Technic’s transformation mod en global bæredygtig markedsposition. Uden SMV PRO tilskuddet og Martins hjælp, var vi ikke kommet i mål så hurtigt og effektivt.”

Hymatik er en anden succesfuld virksomhed med brug af tilskudsmuligheder

Hymatik var igennem et større digitalt omstillingsprojekt i 2019 og er siden vokset med over 113%. De har netop igangsat endnu et projekt med Brems & Co. Denne gang SMV Digital med en voucher på kr. 100.000,-, som handler om at øge salgskonverteringen og spare 1 mand i salg og samtidig fordoble omsætningen via web.

Michael Harder, som er CEO hos Hymatik ApS udtaler:

“Her skal du slet ikke have penge op af lommen men blot lægge 400 timer internt, og ansøgningen er nemt klaret. Vi er meget glade for tilskudsmulighederne. Vi har rykket os endnu mere, end vi havde forestillet os, og vi havde måske ikke sat projekter i gang, hvis tilskuddet havde været der.”

Få tilskud til din strategi- eller digitaliseringsproces

Brems & Co. har siden 2014 hjulpet over 120 virksomheder med at komme i mål med deres drømme og ambitioner. Et typisk projekt igennem deres egenudviklede Strategitrappen® strækker sig over 2-4 måneder og involverer et halvdags kick-off møde samt 3 workshop-dage med ca. 2 ugers mellemrum.

Martin Brems slutter:

“Efter et forløb med Strategitrappen® vokser vores kunder i gennemsnit med 119% i omsætning og 133% i overskud målt over en 3-årig periode fra start af projekt, og så passer formatet perfekt med tilskudsprogrammernes krav og rammer, som bl.a. SMV PRO og SMV Digital.”

Om Martin Brems, Brems & Co.

Martin Brems hjælper virksomheder med at nytænke deres strategi, marketing og branding, som gør en forskel i samfundet, for medarbejderne og på bundlinjen.

Martin har på baggrund af over 120+ kundeprojekter de sidste 9 år udviklet Strategitrappen® med 12 trin, der har til formål at udvikle stærke strategier og brands, der gør en forskel. Download e-bogen gratis her.

Martin er tidligere marketingchef hos Netcompany, kundeansvarlig på bureauer i både Odense og København og hos LEGO som en del af ledelsen i LEGO’s innovationsafdeling Future Lab.

Spørgsmål til klummen? Kontakt gerne Martin på 60257572 eller [email protected]

uncode-placeholder