';


Social ansvarlig NU eller aldrig…

Klumme, 29. november 2018, Martin Brems, Brems & Co.

Én gang om året afholdes verdens største tech-konference for start-up’s og entreprenører, WebSummit, i Lissabon over 3 dage, hvor der deltager over 70.000 fra hele verden. WebSummit er vokset fra små 400 deltagere i Dublin i 2009, og i dag er alle de store betydningsfulde tech-virksomheder – små som store – tech influenter og brands repræsenteret. Her er mine overordnede take-aways blandt mange hundrede indlæg.

Internettets fader tager ansvar
Internettets skaber, Tim Bernee-Lee, åbnede dette års Web Summit med et brag. 50% af verdens befolkning er nu online, men Internettet har store problemer bl.a. med flere hackere, øget økonomisk kriminalitet, data-sikkerhed, mobning igennem sociale medier, falske nyheder m.m. Derfor har han skabt kampagnen “_for the web”, som skal få alle regeringer, organisationer og individuelle til at underskrive “Contract for the Web”, så vi alle sammen kan bekæmpe de stigende problemer sammen. Frankrig er det første land, som har underskrevet kontrakten. Budskabet er, at vi alle sammen har et ansvar for at skabe et Internet, som er ordentligt og tilgængeligt.

Vestager er verdens mest indflydelsesrige
Margrethe Vestager var også dette år at finde som hovedtaler på WebSummit, og man bliver stolt som dansker, når hun bliver præsenteret som verdens mest indflydelsesrige tech person. Hun fulgte godt op på Tim Bernee-Lee’s indlæg omkring datasikkerhed. Vi bliver nødt til at vide, at vi kan stole på teknologien. Det er vores digitale samfund, og det skal demokratiseres, var en af hendes pointer.  GDPR er vigtigt for os alle sammen. Vi ejer hver især vores data, og skal selv kunne bestemme, hvordan de anvendes. Som hun sluttede af med: “Technology should serve us – not the other way around” – efterfulgt af et kæmpe bifald fra salen.

Socialt-ansvarlige virksomheder vinder
Et tema der fyldte hos alle de indlæg, som jeg hørte, var social ansvarlighed. Virksomhederne stod nærmest i kø for at fortælle om de sociale initiativer eller strategier, som de har sat i gang. Apple med Lisa Jackson, Vice President for Apple’s bæredygtigheds-initiativer, fortalte om Apple’s mission om at gøre verden til et bedre sted at leve i. Alle Apple’s fabrikker bruger bl.a. Green energy, og de har netop lanceret deres nye MacBook Air, som er 100% aluminiumsgenbrug. Som hun siger: “Working for a healthier Planet gives a healthier bottom line”. Forretning og social ansvarlighed gør hånd i hånd – og det er de dygtigste virksomheder ved at få øjnene op for – heldigvis.

Som andet eksempel fortalte virksomheden bag computerspillet Minecraft, deres vision om at gøre en forskel med deres spil for børn, især for handicappede børn og også voksne, som finder stor glæde ved spillet. Deres produkt skal give mening – og ikke blot genere omsætning og vækst, var budskabet. Samsung fortsatte stimen, og vil også gøre verden til et bedre sted at leve igennem brugen af kunstig intelligens. Samsung opruster således gevaldigt indenfor kunstig intelligens, bl.a. med udviklingen af medical devices med fokus på helbred og sygdomsforebyggelse.

Glem kunderne – tænk på dem som fans!
Et andet interessant tema på WebSummit var, hvordan fremtidens marketing så ud. Her talte marketingdirektøren hos Cartoon Network bl.a. om, hvordan de arbejder med at skabe en emotionel kontakt med deres fans (ikke forbrugere), og hvordan det handler om at skabe evangelister blandt sine kunder. “Screens are not enough – fans should participate”. De arbejder en del med eksperimentel marketing og måler konstant på forskellige parametre, bl.a. niveauet af engagement på sociale medier indhold m.m. Budskabet er klart: Flere fysiske events, som skaber en autentisk brand-oplevelse på deres fans’ præmisser.

Dernæst hørte vi om trends for Marketing 2019, hvor specielt IBM’s marketingdirektør, Michelle Peluso, gjorde et stærkt indtryk med hendes 3 pointer:

1) Brands skal tage et større moralsk ansvar i samfundet
2) Intern formålsdrevet branding er vigtigere end nogensinde
3) Bureauer skal have mere fokus på data-drevne marketingløsninger og ikke traditionelle services.

Fremtidens moderne marketingperson er samtidig technologist, data-drevet og ikke mindst agil.

Probably
Vi sluttede WebSummit af med et indlæg fra “Probably the best beer in the World”, hvor Carlsberg’s marketingdirektør fortalte om rejsen med at gå fra de traditionelle 30-sekunders TV-spot til mere eksperimentel og autentisk marketing. Hun havde 3 pointer til fremtidens markedsføring:

1) Fokus på autenticitet og relevans
2) Ideer til kampagner skal bygges indefra
3) Experiment, seed and scale.

Konkrete anbefalinger til tiltag
Indlæggene på WebSummit var særdeles inspirerende og tankevækkende, men hvad kan man konkret bruge det til? Jeg vil give mine 5 overordnede råd:

1) Få defineret, hvordan I som virksomhed kan tage et større socialt ansvar med jeres virksomhed og produkter – og bruge det i forretnings- og produktudviklingen og i markedsføringen. Som Apple’s topchef sagde: ”Working for a healthier Planet gives a healthier bottom line”.

2) Tag et pro-aktivt ansvar i at beskytte jeres kunder eller forbrugeres data hos jer – og brug det aktivt i jeres kommunikation og dialog med kunderne. Det vil I blive belønnet for.

3) Involver kunder endnu mere i jeres måde at produktudvikle og markedsføre på. Betragt dem som fans og ikke som kunder. Skab fællesskaber (communities), som styrker kundernes loyalitet. Lav markedsføring og produktudvikling på kundernes præmisser – og ikke omvendt. Nøgleordet er autenticitet.

4) Experiment, seed and scale: Eksperimentér med jeres måder at markedsføre jer på – og lad gerne ideerne komme indefra i virksomheden. Skab historier, der er værd at dele – og skalér dem.

5) Organisér jeres marketing-afdeling, så den er mere teknologi-fokuseret, data-drevet og agil. Hav fokus på marketingløsninger og ikke traditionel markedsføring.

Martin Brems har en baggrund fra bl.a. LEGO’s innovationsafdeling, Nørgård Mikkelsen reklamebureau og som marketingchef hos Netcompany. I 2014 stiftede han strategi- og marketingbureauet Brems & Co., hvor han siden har hjulpet over 60 virksomheder med at skabe vækst igennem nytænkning og udvikling af nye strategier, forretningskoncepter og marketing med udgangspunkt i dybe kunde- og markedsindsigter, bl.a. for Umbraco, KUBO Robotics, Plus Pack, Trivision, e-conomic, Micro Matic, SDU, Boliggruppen, Fynsk Erhverv, Odense Kommune, Tytex, Odense Lufthavn, Udvikling Fyn og mange flere.

Har du kommentarer til klummen eller er du interesseret i at booke et uforpligtende møde med Martin for at høre mere, så skriv gerne direkte til Martin på martin@brems.dk eller ring på 60257572.

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • LinkedIN
Share
Tagged in