';

drucker
”Culture eats strategy for breakfast”, Peter Drucker, ledelsesguru.

Det er citat, som siger alt. For det er det det hele handler om. Alle mennesker er født nysgerrige, initiativrige, legefulde og arbejdssomme. Men det er en virksomheds kultur og måde at gøre tingene på – ofte påvirket af ledelsen – som afgør, om man får nok ud af sine medarbejdere! For hvad hjælper en strategi, hvis du ikke kan få dine medarbejdere med?

For at du har lyst – og vigtigst af alt – har overskud til at tænke i nye ideer, så kræver det, at du trives på arbejdspladsen, dvs. bl.a. bliver hørt og anerkendt af din chef og kolleger, og at dit arbejdsindhold har en tilpas mængde opgaver til dine kompetencer, men hele tiden med en stigende sværhedsgrad, så du udvikler dig med dit job. Ellers kommer der ingen gode idéer og koncepter.

Baseret på min egen erfaring fra salg, marketing og forretningsudvikling i IT-branchen, reklamebranchen og senest hos innovationsafdelingen hos LEGO, har jeg samlet 10 bud på, hvordan du selv kan styrke din egen og din virksomheds innovationskultur og få stærkere resultater.


1. Vær en leder, der interesser sig for sine medarbejdere og deres ideer.
”Du skal ikke blive leder, hvis du ikke dybt inde i dig selv, har en interesse for andre mennesker”

En tidligere leder hos LEGO, som jeg har dyb respekt for, og som senere et blevet CEO i Grundfos (ref. Mads Nipper), sagde engang til mig på et leder-kursus, at man ikke skal blive leder, hvis man ikke dybt inde i sig selv, har en interesse for andre mennesker og ønsker at være med til at gøre en forskel for dem – ellers skal man gå specialist-vejen. Man skal være ærlig overfor sig selv.

For et par måneder siden holdt jeg et indlæg på et netværksmøde for virksomhedsejere, som syntes deres medarbejdere var lidt for sløsede og ikke altid skarpe nok. Det var som om, at der var noget galt med deres indstilling, ytrede de. Jeg kan kun sige én ting. Alle mennesker vil gerne gøre en forskel – men det er lederen der sætter barren for, hvor stor den forskel er.

Derfor ledere: En forudsætning for at dine medarbejdere leverer ideer er at give dem plads og rum. Og opfordre og anerkende den ekstra indsats de leverer.

Og medarbejdere: Stil krav til jeres ledere. Hvordan kan de vide, at I vil noget andet og mere, hvis I drukner i drift, overarbejde og stress og ledelsen kun tænker kortsigtet og på eksekvering?

2. Vær din egen leder.
For mit eget vedkommende startede jeg selv mit professionelle liv som kontorelev som 19-årig. Der var en forestående fusion mellem to sko-kæder, og jeg brugte et par dage i juleferien på at skrive mit bud på, hvorfor en fusion var uundgåelig. Det gav pote hos direktøren. Jeg blev tilbudt at komme med til skomesser i udlandet og fik kurser tilbudt, foran andre ældre medarbejdere. Mine ældre kolleger blev sure, men jeg havde kun ét svar: Hvad gør I selv? Du er selv ansvarlig for din egen succes. Der er ingen, der kommer og tager dig i hånden.

Et andet eksempel – og i en lidt anden skala – er Morten Albæk, som i dag er Group Senior Vice President for Vestas – og er en af de 4 danskere i verden som af ”the Internationalist” er kommet på top100 listen over de mest indflydelsesrige marketingpersonligheder i verden – herunder bl.a. sammen med Per Hjuler fra LEGO. Hans ansøgning til Danske Bank efter universitetet var efter sigende en række provokerende bud på hvordan Danske Bank kunne tænke mere innovativt. Der var nogle ansatte, der sad med området, som blev lidt provokeret af hans tilgang. Han endte dog med at blive ansat – og så er resten historie.

Derfor: Hvis I har ideer I gerne vil af med, hvorfor så ikke tage sagen i egen hånd og vise jer selv og jeres kolleger og chefer, at I har dem? Jante-loven hjælper ikke jeres karriere og slet ikke på jeres selvværd. Tværtimod.

3. Tag udgangspunkt i virksomhedens DNA, når du udvikler nyt.
De rigtig gode koncepter har ofte rodfæste i det din virksomhed står for: Visionen og eksistensgrundlaget. Så vi starter der. Da Jørgen Vig satte sig i chef-stolen hos LEGO i 2003, var det først i 2005, at han endelig fandt frem til, hvad kerneforretningen i LEGO er: Systematisk leg. Klodsen er omdrejningspunktet. Det lyder banalt, men det er det ikke. Det skabte retning og mening for innovationen og udviklingen – og er en af årsagerne til, at LEGO er der, hvor de er i dag.

Et af mine favorit-spørgsmål, som jeg selv bruger i dag i professionelle sammenhænge, er et spørgsmål, som Hans Kolind stillede Jørgen Vig i en coach-session i midten af 00’erne: ”Hvad ville der stå, hvis du skulle skrive LEGO’s nekrolog?”. Hvad ville du selv skrive om din virksomhed? Alt hvad du foretager dig, skal således pege ind på det virksomheden er sat i verden for. Hvis man kun er sat i verden, for at tjene penge, så kan du ikke fastholde forbrugerne særlig længe. Nutidens forbrugere vil i stigende grad hellere betale ekstra for at handle med virksomheder med mening end virksomheder kun skabt på baggrund af profit.

Derfor: Hav styr på din virksomheds vision og DNA, inden du ”frigiver ” din idé eller koncept.

Men hvordan vurderer man så, om en idé eller et koncept er godt eller skidt? Det kommer jeg tilbage til.

4. Optimér, optimér, optimér
Én af mine største læringer fra min tid i LEGO, var medarbejdernes indstilling til optimering og læringer af alt hvad de foretog sig – fra store til små projekter. Hvis man f.eks. spurgte en projektgruppe efterfølgende om at evaluere et færdigt projekt, så ville listen over forbedringer være proppet og listen med de ting der gik godt, være nævnt med et par stykker, hvis man er heldig. Hele kulturen omkring ”Det bedste er ikke for godt” og ikke mindst mindet om den store krise i start 00’erne kan mærkes og gør stadig lidt ondt på de erfarne medarbejdere. Men der produceres masser af fantastiske ideer til forbedringer, som er guld værd for virksomheden.

Derfor: Lav altid en evaluering af dine projekter, så du kan blive endnu bedre næste gang. Det er vældig godt givet ud og skaber en masse nye gode ideer.

5. Vær altid grundig og professionel
Men er det så ikke ok at lave fejl? I princippet nej. For mit eget vedkommende var det inspirerende på egen hånd hos LEGO at opleve, hvordan alt er lagt i systemer og processer mindst et år frem i tiden. Der er således ikke meget, der er overladt til tilfældighederne. Når man præsenterer foran ledelsen, så er man skarp, præcis, klar og kortfattet – og ikke mindst, man har styr på sine fakta. Og når man ytrer sin mening om f.eks. et emballage-layout, så skal det altid bakkes op af fakta. Nogle ville måske påstå, at det da lige er en tand i overkanten. Men faktisk ikke. Det er blot et spørgsmål om at være ekstrem grundig, forberedt og professionel. Og handler om, at man stiller krav til både sig selv og sine kolleger – i langt højere grad – end jeg har oplevet nogle andre steder.

Fejl er selvfølgelig ok og en del af al udvikling og innovation. Og så længe du gør dig umage og garderer dig så godt som muligt mod fejl, så er det ok. Men man må aldrig bruge begrebet ”at fejle” som en undskyldning for at springe over hvor gærdet er lavest. Gør dig altid umage. Kald det hellere ”at eksperimentere” og ikke ”at fejle”.

6. Stil krav til dig selv og dine omgivelser
I mit første “rigtige” job efter universitet, blev jeg efter ét år i marketing hevet ind til salgschefen, da man mente at kunne se et salgstalent i mig. I den første måned gemte jeg mig bag skærmen og power point præsentationer, indtil chefen kom hen og gav mig en verbal lussing om at komme i gang og få ringet og besøgt nogle kunder. Året efter havde jeg løftet salget med 150% og blev tilbudt salgsjob af headhuntere.

Derfor: Vær mere ærlig overfor kolleger og chefer med feedback. Det gavner alle parter – og skaber netop mere innovation og udvikling.

7. Brug faste kriterier til at vurdere et koncepts potentiale.
Et af de første punkter vi brugte som kriterier ved vurdering af en ny LEGO konceptidé var, om den havde:

  1. LEGO DNA – ”Obviously LEGO, but never seen before”
    I hvor høj grad levede konceptet op til hele formålet og visionen med LEGO og klodsen som omdrejningspunkt og systematisk leg og med de høje kvaliteter i legen, som LEGO foreskrev. Kunne f.eks. udendørsleg være en mulighed. Men hvad gør udendørsleg ved klodser? De bliver f.eks. sværere at samle og skille af med grus og samtidig stiller et nye krav til holdbarhed i vand og slag på asfalt osv.

Af øvrige primære kriterier brugte vi typisk:

  1. Nyheds-værdien:
    Hvor nyt ville dette være på markedet. Markedet for legetøj er i den grad domineret af nye spændende ting, hele tiden. De fleste nye koncepter har en levetid på 2-3 år, før de ”puster ud” igen.
  2. Forretningspotentiale:
    Er dette en kategori værd at satse på sigt? Er kategorien overhovedet stor nok til at investere nye produkter eller en ny produktlinje i?
  3. Målgruppen:
    Rammer vi bredt eller kun til de ældre eller yngre. Til de entusiastiske LEGO-fans eller rekrutterer vi nye ind i LEGO-universet. F.eks. en avanceret rum-forsker produktlinje. Men er den kun for de helt nørdede rum-interesserede – og er der nok potentiale i det på sigt?
  4. Kompleksiteten:
    Hvor komplekst er det at producere og distribuere? Kan vi overhovedet få en rentabel forretning ud af det? For eksempel når LEGO udvikler nye typer af produkter. Der er rigtig mange udfordringer med at overholde LEGO’s strenge kvalitetsgrad til robusthed og stabilitet men også med at gøre det til fornuftig forretning ud fra prispunktet og omkostninger til emballage. Derfor: Lav et fast sæt at kriterier til vurdering af ideer og koncepter.

8. Vær helt tæt på dine forbrugere
”Hvis du gerne vil forstå, hvordan dyr lever, så går du ikke i zoologisk have – du går ind i junglen!”

Et berømt citat, som i den grad betegner LEGO’s investering i at forstå sine forbrugere og involvere sine forbrugere i innovationsprocessen. Jeg har været med til at teste koncepter og produkter med over 200 børn i min tid hos LEGO. Intet blev overladt til tilfældigheder. Børnene var kongerne – vi var blot tilskuere.

Da jeg – i mit eget firma’s regi – lavede et omfattende analyse- og strategiarbejde for Brandts kunstmuseum, fandt vi bl.a. ud af, at de hard-core kunstinteresserede ville have endnu mere kant og ekstremisme i kunsten, selvom Brandts lige havde lanceret Tattoo udstillingen med nøgne kroppe overalt og eksempler på ekstreme tatoveringer. Og at de unge ikke ville have noget som helst digitalt ind i kunsthallen.

Derfor: Vær en del af din målgruppe. Vær helt tæt på deres liv, adfærd og gøremål. Lær at forstå dem. Det er ikke nok at observere.

9. Hav klare innovations-KPI’er
Udover de mere bløde værdier som virksomhedens vision, DNA og formål , så er KPI’er til måling af en medarbejders evne til at være innovativ et vigtigt værktøj – både for medarbejderen men også for chefen. LEGO har bl.a. en system til vurdering af 8 forskelige parametre, som man vurderer medarbejderne på, hvoraf “Innovation” er én af dem.

Adfærd som giver grønt flag til vurderinger kunne f.eks. være:

  • Eksperimenterer og afprøver nye ting.
  • Søger konstant efter ny muligheder for at forbedre ting.
  • Fremmer nye ideer og inspirerer til innovation og nytænkning.
  • Er fordomsfri, nysgerrig og interesseret i at afprøve nye måder at gøre tingene på.
  • Stræber efter at skabe kommercielle resultater gennem innovativ tænkning.

Adfærd, der giver rødt flag, kunne f.eks. være:

  • Refererer altid til status quo.
  • Modsætter sig nye fremgangsmåde og ideer, før de er undersøgt.
  • Rigid og fordomsfuld med et snæversynet perspektiv på tingene.
  • Har svært ved at finde den rette balance mellem innovation og stabilisering.

Derfor: Hav et klart innovations-måleskema med til medarbejdersamtaler, og brug det som et styrings- og dialogværktøj. Det bliver både chefer og medarbejdere glade for.

10. Giv gode og klare incitamenter
Min erfaring siger mig, at en betydelig gulerod i form af en attraktiv incitamenter, f.eks. bonus, ekstra uddannelse og karrieretrin øger innovationen og udviklingen betydeligt. Det er uomtvisteligt.

Derfor: Tænk nøje over incitamenter til medarbejderne. Det betaler sig i den lange ende.

Opsummering på de 10 råd:

1. Vær en leder, der interesser sig for sine medarbejdere og deres ideer.
2. Vær din egen leder.
3. Tag udgangspunkt i virksomhedens DNA, når du udvikler nyt.
4. Optimér, optimér, optimér.
5. Vær altid grundig og professionel.
6. Stil krav til dig selv og dine omgivelser.
7. Brug faste kriterier til at vurdere et koncepts potentiale.
8. Vær helt tæt på dine forbrugere.
9. Hav klare innovations-KPI’er
10. Giv gode og klare incitamenter.

Om Brems & Co.

Brems & Co. er et strategi- og innovationsbureau, startet op i foråret 2014 af Martin Brems. Vi hjælper virksomheder med at skabe vækst igennem radikal nytænkning af:

  • nye markedsstrategier
  • nye koncepter
  • nye brand-oplevelser

 Martin har været marketingchef for to hurtigt voksende it-selskaber, Netcompany og ALSO Actebis (Børsen Gazelle), har bidraget til at opbygge et nyt reklamebureau, INCLUSIVE, med en tidligere direktør for Kunde & Co. Har arbejdet for en af de største reklamebureauer i Danmark, Nørgård Mikkelsen reklamebureau, for små og store brands. Udviklet nytænkende LEGO koncepter og produkter i hjertet af LEGO’s innovationsafdeling “Future Lab”, gennemført et hav af LEGO koncepttest og været kommercielt ansvarlig for LEGO største globale produktlancering i 2013: Legends of Chima.

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • LinkedIN
Share
Tagged in