';

big_data
Jeg hørte forleden en Podcast omkring brugen af big data i en kreativ udviklingsfase, f.eks. ved udvikling af kampagner og nye koncepter. Pointen var, at kreative og analytikere sammen kan skabe et stærkere fælles fundament for udvikling. I princippet helt enig. Men allerede her ser jeg to store udfordringer. Først ved at nævne begrebet ”Big data” isoleret, og derefter direkte at silo-opdele kreativitet og analyse som to separate afdelinger eller personer.

For at starte med sidstnævnte udfordring, så skal virksomheder droppe tanken om, at alle skal passe ind i forskellige kasser og funktioner og dermed automatisk er diskvalificeret til at udvikle nye fede koncepter eller kampagner, fordi man f.eks. er tal-mand/kvinde. Det er en udbredt misforståelse. Det samme gælder de kreative. Fordi man er visuel stærk og kreativ tænkende, så kan man sagtens diskutere tal og indsigter. Husk derfor at invitere alle med til udvikling af nye koncepter eller kommunikation.

”Big Data kan sjældent fortælle HVORFOR!”

Der er gået massiv inflation i ordet Big Data. Måske er det derfor at førende branding-eksperter som f.eks. Martin Lindstrøm, svarer igen med begrebet ”Small Data”. Og med rette. Big Data giver mening for rigtig mange virksomheder, som arbejder med f.eks. optimering af deres produktion, overblik over aktieinvesteringer, tracking af online købsadfærd osv. Men det samme kan man sige om mange virksomheders brug af ”Small Data”. Big Data kan fortælle dig HVAD dine kunder gør – men ikke altid HVORFOR de gør det. “Small Data” er f.eks. menneskelige vaner og adfærd, som ikke kan måles – men kun kan observeres eller opnås via dialog.

Retorisk er ordet DATA en samling af en masse nuller og et-taller… også kaldet bits. Det er koldt og umenneskeligt. Når man derfor bruger ordet ”Big Data”, så skaber man automatisk en distance og kategorisering af indsigten. Det er helt forkert. Det handler snarere om, at man som virksomhed forholder sig til, HVOR man har brug for ”Big Data”, og HVOR man har brug for ”Small Data”.

Derfor: Drop begrebet ”Big Data”. Det afskærer dig fra at tænke holistisk i brugen af tal og indsigter, der f.eks. kan optimere forretningen eller sælge mere. Start med at finde ud af, hvad du har brug for at vide, hvorfor og hvordan!

Det næste man kan spørge sig selv om, er om kunstig intelligens og machine learning så i fremtiden vil kunne forudse alle vores behov og skabe produkter og kommunikation, der rammer spot on og bliver succesfulde? Ja, måske. Men måske ikke? Men det gemmer vi til et andet opslag.

Martin Brems er stifter af strategi- og marketingbureauet Brems & Co. www.brems.dk,  og idémand og arrangør af DigitalOdense konferencen.

Brems & Co. har hjulpet bl.a. Umbraco, e-conomic, Micro Matic, SDU, Odense Kommune, Tytex, Brandts, Odense Lufthavn og mange flere med at skabe vækst igennem radikal nytænkning af nye koncepter, nye foretningsmodeller, branding og kommunikation.

Martin har tidligere været marketingchef for to hurtigt voksende it-selskaber, Netcompany og ALSO Actebis (Børsen Gazelle), har bidraget til at opbygge et nyt reklamebureau, INCLUSIVE, med en tidligere direktør for Kunde & Co. Har arbejdet for en af de største reklamebureauer i Danmark, Nørgård Mikkelsen reklamebureau, for små og store brands. Udviklet nytænkende LEGO koncepter og produkter i hjertet af LEGO’s innovationsafdeling, gennemført et hav af LEGO koncepttest og været kommercielt ansvarlig for LEGO største globale produktlancering i 2013: Legends of Chima og været marketing og business lead i den tidligere konceptudvikling af LEGO’s nye digitale og fysiske legeoplevelse LEGO Dimensions, som vandt den anerkendte BAFTA Kids Award i november 2016.

martin@brems.dk 
www.brems.dk

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • LinkedIN
Share
Tagged in