';

 

content_filter_sales

Jeg skal være ærlig at indrømme, at inden jeg stoppede hos LEGO sidste vinter, og startede som selvstændig konsulent, så var jeg bestemt ikke den største ekspert og bruger af de sociale medier. Jeg brugte da min Facebook privat, var på LinkedIn og havde da også oprettet en Twitter konto, men brugte det sjældent – og kun sporadisk. Dette for bare lidt over 1 år siden. Det er derfor lidt vildt at tænke på, eftersom jeg nu – lidt over et år senere – må erkende, at uden de sociale medier, så kunne jeg ikke har skabt den forretning, som jeg har i dag.

Jeg vil på ingen måde hævde, at jeg nu er blevet en social media-ekspert. Jeg har stadig meget at lære. Og det fede er, at jeg lærer hver dag ! Ikke desto mindre, så har jeg samlet mine 10 bedste erfaringer indtil nu, som jeg – i bedste #delellerdø stil – gerne vil dele med dig og dermed give dig inspiration til selv at komme (mere) i gang med Social Media Selling.

1) En digital reception med buffet ad libitum, der er åben 24/7.
Sociale medier er at sammenligne med en reception. Det er uformelt, det er primært small-talk og man kan tale om næsten alt. Det handler om at få dine både små og store historier bredt ud og samtidig udvide dit netværk. Eneste forskel er, at du via de sociale medier kan få budskabet ud til rigtig mange eller grupper i dit netværk på én gang og kan gøre det 24/7 uden særlige omkostninger.

Mit bedste råd er derfor: Spar dine kaffemøder med potentielle mulige ”måske, ”det er muligt”, ”vi vender tilbage” kunder – og fokusér i stedet for på hele tiden at fodre dem med alt det gode du har gang i – via de sociale medier. Så skal de nok vende tilbage, når de har et egentligt behov og et budget ☺ Og vigtigst af alt: Du holder dig top of mind hos de potentielle kunder – uden at skulle bruge masser af tid og penge på fysiske møder. Jeg laver i dag f.eks. intet opsøgende salg og har sjældent kaffe-møder langt oppe i salgstragten, men får derimod næsten kun henvendelser om konkrete opgaver – og er sjældent i konkurrence med andre.

2) Giv slip på din ”social media” blufærdighed
For overhovedet at komme i gang på de sociale medier og få resultater, så kræver det, at du er klar til at dedikere dig selv fuldstændigt og ikke har noget imod at vise dig offentligt. Det kræver mere end du lige tror. Folk gennemskuer hurtigt, om du er dig selv eller alene kun gør det, for at reklamere for et eller andet. Men, jo mere du giver af dig selv, jo flere shares, likes og kommentarer får du igen af dine forbindelser.

3) Opfør dig socialt, som du vil gøre i fysiske sammenhænge.
Skriv det, som du også ville sige til folk, hvis du mødte dem face-to-face. Der findes et utal af eksempler på posts, hvor man tænker: ”Det skriver du bare ikke…”. Overvej derfor INDEN du laver en opdatering, om du rent faktisk ville sige dette til en bekendt, du mødte på gaden.

4) Involvér dit netværk
Det er vildt så meget en forskel det gør, når du involverer andre i dine posts. Man får straks belønningen igen i form af likes, shares og kommentarer! Husk derfor at nævne personer eller grupper, firmaer eller områder, når du laver en up-date. Du vil opleve en kæmpe forskel.

5) Hellere gøre noget nu – end vente til alt er perfekt
Sociale medier er et levende og dynamisk medie. Det er også et uformelt medie, hvor der er plads til fejl og lidt skæve bemærkninger, uden at det skader dig. Det uperfekte belønnes i højere grad end det perfekte og det polerede. Det viser blot et mere reelt og ærligt menneske.

6) Hav en holdning og vær ærlig
Det største og mest vilde jeg har prøvet på de sociale medier, var, da jeg lavede en LinkedIn-opdatering omkring Swipp’s humor-kampagne i efteråret 2014. Jeg var reelt arrig over kampagnen og formålet, og det var ikke en udspekuleret form for markedsføring fra min side. Men ikke desto mindre fik jeg 3286 views, 120 likes og 38 kommentarer og ikke mindst et møde med Jyske Bank og Danske Bank, uden at det dog er blevet til mere p.t. Så kan social media selling vist ikke være mere tydelig i sin effekt. Derfor, vis din holdning – men vær klar på at svare igen.

skaermbillede-2015-04-01-kl-21-51-24
7) Hold momentum
Som iværksætter og alene mand i firmaet, så kræver det til tider sin mand at holde momentum. De sociale medier har for mig været en uundværlig platform. Mit netværk har fungeret som mine virtuelle kolleger og deres likes og kommentarer har givet mig ekstra blod på tanden og givet mig ekstra energi. Derfor, brug de sociale medier aktivt i din hverdag. Og husk at sig tak til dit netværk, fordi at de liker det du laver. Det belønnes !

skaermbillede-2015-04-08-kl-21-21-59
8) Få andre til at anbefale dig
Noget af det vigtigste for min succes, har været mit fokus på altid at levere lidt mere end kunden forventer og samtidig gøre alt for at få en anbefaling bagefter. Gode referencer er noget af det vigtigste og har givet mig en del gode kunder. Så del dem via de sociale medier – og husk at sige tak til dem der også.

9) Nyhedsbreve ER stadig vigtige
Det er ikke alle i dit netværk der er lige aktive på de sociale medier, så derfor er nyhedsbreve oplagte til at få delt dine high-lights via nyhedsbreve. Sørg blot for at give en masse værdi i dine nyhedsbreve. Personligt er dette indlæg den vigtigste del af mit kommende nyhedsbrev, hvori jeg så også vil vise mine gode kundehistorier m.m.

10) PR og events er en ren katalysator til de sociale medier
Selvom jeg påstår, at det er social media selling, som har skabt den forretning, jeg har i dag, så var mine 3 første kunder faktisk via netværk og en tilfældig nyheds-update i Børsen. Men med atikler du linker til via dine sociale medier, så kan du opnår endnu mere troværdighed og opmærksomhed fra dine relationer og deres relationer osv.
Skærmbillede 2015-04-08 kl. 21.14.35

Jeg håber, at du med disse 10 gode råd er blevet lidt klogere og selv har fået mere lyst til at komme (mere) i gang med social media selling.

God fornøjelse – og husk nu at del mit indlæg, hvis det har givet dig værdi. For så giver det sandsynligvis også dit eget netværk værdi ☺ Og kommentér gerne med dine egne erfaringer.

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • LinkedIN
Share
Tagged in
There are 2 comments on this post
  1. april 09, 2015, 12:40 pm

    Tak Martin – god og ærlig artikel – og god inspiration!

  2. Martin Brems
    april 10, 2015, 8:16 am

    Tak, Ole. Er glad for at høre, at det gav inspiration.